Witold Kepinski - 21 juni 2025

De All England Lawn Tennis Club en IBM lanceren real-time AI

The All England Lawn Tennis Club en IBM kondigen nieuwe en verbeterde, door AI aangedreven digitale ervaringen aan voor The Championships, Wimbledon 2025. Nieuw dit jaar is ‘Match Chat’, een interactieve AI-assistent die tijdens live enkelspelen vragen van fans kan beantwoorden. Ook wordt de tool ‘Likelihood to Win’ verder verbeterd, waarmee fans een geprojecteerd winstpercentage te zien krijgen dat gedurende de wedstrijd kan veranderen.

De All England Lawn Tennis Club en IBM lanceren real-time AI image

De oplossingen, die gebruikmaken van wedstrijdata en generative AI op watsonx, zijn de nieuwste stap in de gezamenlijke missie van de All England Club en IBM om tennisliefhebbers op innovatieve en unieke manieren te betrekken tijdens de twee weken van The Championships.

Match Chat is beschikbaar via de Wimbledon-app en op wimbledon.com. Fans kunnen met de assistent communiceren via vooraf geschreven suggesties of hun eigen vragen (bijvoorbeeld: ‘wie heeft meer breakpoints benut in de wedstrijd?’ of ‘wie presteert beter in de wedstrijd?’). De AI geeft direct antwoord en levert wedstrijdanalyses, waardoor fans meer inzicht krijgen en hun beleving wordt verrijkt.

Match Chat is gebouwd met technologieën op watsonx Orchestrate, waaronder een verzameling AI-agents en large language models (LLM’s), zoals IBM Granite, die zijn getraind in de redactionele stijl van Wimbledon en de taal van tennis. De functie zal na afloop van geselecteerde topwedstrijden ook beschikbaar zijn via IBM Slamtracker.

Red Hat

De verbeterde Likelihood to Win-tool genereert voorspellingen op basis van een uitgebreide, door AI aangestuurde analyse van spelersstatistieken, expertinzichten en het momentum van de wedstrijd. De tool maakt gebruik van IBM-technologieën, waaronder Red Hat OpenShift, waarmee ontwikkelaars applicaties snel en efficiënt kunnen bouwen, implementeren en opschalen in verschillende omgevingen.
Samen dragen deze functies bij aan het creëren van aanvullende belevingen waarmee Wimbledon zowel nieuwe als bestaande tennisliefhebbers wereldwijd verder wil betrekken. Daarnaast krijgen fans meer mogelijkheden om actief mee te beleven met alle spannende actie uit de dames- en herenenkelspelen, terwijl die zich in real time ontvouwt. Fans kunnen deze en andere functies gebruiken via de IBM Slamtracker, beschikbaar in de Wimbledon-app en op wimbledon.com.

Usama Al-Qassab, Marketing & Commercial Director van de All England Club, zegt: "We willen fans de best mogelijke Wimbledon-ervaring bieden, of ze nu via tv, radio, digitaal of op het terrein zelf met ons in contact komen. De innovaties die we de afgelopen jaren samen met IBM hebben ontwikkeld en die worden aangedreven door generative AI, stellen ons in staat om onze honderden miljoenen fans wereldwijd op nieuwe en boeiende manieren te betrekken bij The Championships. De nieuwe functies van dit jaar nodigen het publiek uit om nog dieper in de wedstrijdbeleving te duiken en de actie als nooit tevoren te ervaren."

Data

Jonathan Adashek, Senior Vice President Marketing en Communicatie bij IBM, zegt: "Features zoals Match Chat en Likelihood to Win laten zien hoe AI op watsonx tennisliefhebbers voorziet van boeiende realtime inzichten en meer betrokkenheid bij dit historische toernooi en de spelers. Onze 35-jarige samenwerking met de All England Club is een uitstekend voorbeeld van hoe IBM organisaties ondersteunt bij het ontsluiten en realiseren van blijvende waarde uit hun unieke data met behulp van AI."

The Championships, Wimbledon vindt plaats van 30 juni tot 13 juli 2025. Wil je de technologie in actie zien? Bezoek dan wimbledon.com of download de Wimbledon-app op je mobiele apparaat, beschikbaar in de App Store en Google Play Store.

Ontdek meer over Wimbledon 2025 en hoe IBM wereldwijd sportevenementen ondersteunt ophttp://www.ibm.com/sports/wimbledon.

Veeam 10/06/2025 t/m 01/07/2025 BN + BW Dynatrace 18/06/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW
Veeam 10/06/2025 t/m 01/07/2025 BN + BW