AI-technologie van Fujitsu helpt in Japan met trainen van schaatsers
De Japanse Schaatsfederatie zet AI-technologie van Fujitsu in voor het trainen van atleten. Deze technologie maakt het mogelijk om driedimensionale menselijke bewegingen te digitaliseren. De technologie is al tijdens een trainingskamp van 3 tot 5 juli in het Nationale Trainingscentrum in de Kansai Airport Ice Arena gebruikt voor het analyseren en verbeteren de training van kunstschaatsers.

Conventionele motion-capture-technologie is minder geschikt voor trainingsdoeleinden vanwege de tijdrovende opstelling, de trage verwerking van resultaten en de beperkte hoeveelheid uitvoeringen die geanalyseerd kan worden. Daarnaast heeft markerloze motion-capture-technologie, die gebruikmaakt van gewone videobeelden voor analyse bij kunstschaatsen, moeite met het nauwkeurig analyseren van complexe bewegingen zoals sprongen en pirouettes. Dit komt door houdingsafwijkingen en foutieve herkenning.
AI-powered Fujitsu Judging Support System
De Japanse Schaatsfederatie kiest voor Fujitsu’s AI-technologie voor skeletmodellering vanwege de hoge precisie en de mogelijkheid om analyseresultaten in realtime weer te geven. De technologie is sinds 2016 in ontwikkeling binnen het domein van de gymnastiek en staat bekend als het 'AI-powered Fujitsu Judging Support System'.
Eigen correctie-algoritmes verminderen de variatie bij houdingherkenning, wat voorheen een uitdaging vormde bij beeldanalyse op basis van deep learning. Dankzij fotorealistische technologie kan bovendien een grote hoeveelheid trainingsdata worden gegenereerd, wat de leercurve aanzienlijk verkort. Processen die voorheen maanden handmatig werk vergden, kunnen nu worden geautomatiseerd en in enkele uren worden afgerond.

Uitbreiden naar domeinen buiten de sportsector
In de toekomst wil Fujitsu het gebruik van deze technologie uitbreiden naar domeinen buiten de sportsector. Zo is er potentieel voor toepassingen zoals werkdrukanalyse in de maakindustrie, vroege ziektedetectie in de gezondheidszorg en het inzetten van analytische data in de entertainmentsector.
Morinari Watanabe, Voorzitter van de Internationale Gymnastiekfederatie en lid van het Internationaal Olympisch Comité: “Het IOC kondigde in 2024 de Olympische AI-agenda aan, waarin het gebruik van geavanceerde technologieën, waaronder AI, wordt aanbevolen om de eerlijkheid van de jurering en de competitieve kracht te vergroten. Ik ben zeer blij dat training op basis van bewegingsanalyse op het ijs, wat voorheen als onmogelijk werd beschouwd, nu werkelijkheid is geworden. Ik hoop dat dit initiatief zal bijdragen aan de verbetering van de competitieve kracht en de verdere ontwikkeling van de schaatssport.”
Yohsuke Takeuchi, Directeur/Voorzitter High Performance Kunstschaatsen bij de Japanse Schaatsfederatie: “De Japanse Schaatsfederatie analyseert de sprongprestaties van atleten. Marker-gebaseerde 3D-analyseapparatuur brengt echter aanzienlijke uitdagingen met zich mee, zoals het onvermogen om tijdens proeven te analyseren en de lange tijd die nodig is voor de verwerking van gegevens, waardoor feedback aan de atleten vertraagd wordt. Wij verwachten dat Fujitsu’s nauwkeurige AI-technologie voor skeletmodellering en de snelle output van resultaten deze problemen zullen verhelpen en zullen bijdragen aan een snelle verbetering van de competitieve prestaties van atleten. De Japanse Schaatsfederatie zal de toepassing van deze technologie verder uitbreiden en overweegt bewegingsanalyse ook te gebruiken tijdens wedstrijden. Dit maakt deel uit van haar voortdurende inspanningen om geavanceerde technologie in te zetten ter verbetering van sportprestaties en het vergroten van de betrokkenheid van fans.”