Witold Kepinski - 28 juli 2025

ServiceNow verwacht 92 miljoen euro besparing door AI op personeelskosten

ServiceNow, specialist in workflowautomatisering, verwacht dit jaar 100 miljoen dollar (92 miljoen euro) te besparen op personeelskosten dankzij de interne implementatie van artificiële intelligentie (AI) Now Assist. Dit maakte het bedrijf bekend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.

ServiceNow verwacht 92 miljoen euro besparing door AI op personeelskosten image

In het tweede kwartaal van dit kalenderjaar steeg de totale omzet van ServiceNow met 22,5 procent tot een dikke 3,2 miljard dollar, en de nettowinst klom met 47 procent naar 385 miljoen dollar. CFO Gina Mastantuono gaf aan dat de productiviteitswinsten door AI leiden tot lagere personeelskosten. 

Deze besparingen zullen echter volledig worden geherinvesteerd in onder meer verkoop- en engineeringpersoneel, waardoor de winstmarges niet stijgen.

Moveworks

Mastantuono is verheugd over de efficiëntievoordelen van AI, die al in mei tijdens de Knowledge-conferentie van ServiceNow werden besproken. De besparingen op personeelskosten komen door AI drukt de kosten, en het bedrijf blijft investeren in groei om te voldoen aan de vraag naar AI-transformatie. ServiceNow kondigde in maart de overname aan van Moveworks, een bedrijf dat AI-assistenten ontwikkelt voor het verbinden van bedrijfssystemen.

Niet alleen ServiceNow bespaart op personeel met AI, ook Salesforce en Workday zetten AI in dat de nodige productiviteit oplevert, maar ook tot het schrappen van banen.

Gartner BN tm 12-11-2025 - 4