Witold Kepinski - 13 augustus 2025

Schiphol zet AI in voor soepelere reizigersstromen

De Royal Schiphol Group heeft een innovatief AI-systeem geïmplementeerd dat de reizigersstroom op de luchthaven optimaliseert. De ontwikkeling, onder leiding van Maarten van Haasteren (foto), Hoofd IT & Data Operations, is een direct antwoord op de chaos en lange rijen die in 2022 ontstonden. De nieuwe technologie zorgt ervoor dat er proactief kan worden gestuurd op capaciteit waardoor de passagierservaring wordt verbeterd.

Schiphol zet AI in voor soepelere reizigersstromen image

Het systeem, dat gebruikmaakt van real-time sensordata en vluchtinformatie, biedt medewerkers concrete adviezen voor het herrouteren van passagiers. Deze 'Flow Balancing' is de eerste van twee innovatieve pijlers. De tweede is 'Security Timeslots', waarbij reizigers vooraf een tijdslot kunnen reserveren voor de security-check. Een AI-model berekent de optimale verdeling van deze tijdsloten, rekening houdend met factoren zoals verwachte drukte en vluchtschema’s.

Van Haasteren benadrukt dat de implementatie een co-creatie was met medewerkers, wat de acceptatie en het vertrouwen in het systeem heeft vergroot. Tijdens de afgelopen meivakantie nam 25 procent van de reizigers op piekdagen deel aan het tijdslotensysteem, wat leidde tot een significante vermindering van de drukte.

De resultaten zijn indrukwekkend: een klanttevredenheidsscore van 4.4 uit 5 voor de tijdsloten en honderden uren tijdsbesparing voor medewerkers. Deze technologische aanpak maakt de luchthaven veiliger en rustiger en bewijst dat innovatie een sleutelrol speelt in de toekomst van Schiphol.

Door: Witold Kepinski

Gartner BN tm 12-11-2025 - 4