Wouter Hoeffnagel - 20 augustus 2025

Sportfans willen meer AI-gedreven content

Sportfans wereldwijd maken steeds vaker gebruik van digitale technologie, met name artificiële intelligentie (AI), om hun sportbeleving te verrijken. 85 procent hecht waarde aan de integratie van AI in hun sportervaring. Daarnaast geeft 63 procent aan vertrouwen te hebben in door AI gegenereerde content, zoals real-time wedstrijdupdates (35 procent) en gepersonaliseerde informatie (30 procent).

Sportfans willen meer AI-gedreven content image

Dit blijkt uit onderzoek van IBM onder meer dan 20.000 sportliefhebbers in twaalf landen. Naast live-evenementen volgen fans sport ook via videohoogtepunten (51 procent), samenvattingen na wedstrijden (37 procent) en spelersinterviews (32 procent). Mobiele sportapps zijn hierbij een belangrijk hulpmiddel: 73 procent gebruikt ze om op de hoogte te blijven, terwijl 40 procent erop vertrouwt voor centrale informatie. Sociale media en influencers spelen eveneens een grote rol, met 59 procent van de fans die hen volgt voor analyses en voorspellingen.

Veranderende gewoontes en toekomstverwachtingen

Slechts 27 procent van de ondervraagden verwacht dat hun manier van sport volgen de komende twee jaar ongewijzigd blijft. Acht op de tien fans denken dat technologie, met name AI, tegen 2027 de grootste invloed zal hebben op hoe zij sport ervaren. Meer dan de helft (56 procent) wil gebruikmaken van AI-gestuurde inzichten en commentaar bij sportevenementen, terwijl 33 procent real-time vertaaltechnologie ziet als een belangrijke ontwikkeling voor internationale sportbeleving, met name in niet-Engelstalige landen.

"Het medialandschap rond sport is complexer dan ooit, en fans verwachten op elk moment toegang tot digitale content," zegt Kameryn Stanhouse, Vice President Sports and Entertainment Partnerships bij IBM. "Nu fans AI omarmen, werken wij samen met toernooien, competities en mediapartners om hen te bereiken – of ze nu live aanwezig zijn of via een tweede scherm."

Gebruik van mobiele apps en second-screen gedrag

Negen op de tien fans volgen sportcontent ook buiten livewedstrijden, waarbij jongere fans voorop lopen. Mobiele apps worden intensief gebruikt: 82 procent van de bezoekers van live evenementen gebruikt ze tijdens de wedstrijd, vooral voor real-time commentaar (44 procent), statistieken (41 procent) en het verrijken van de stadionbeleving (35 procent). Het gebruik van meerdere apparaten om sport te volgen steeg van 27 procent in 2024 naar 29 procent in 2025.

Een derde van de fans plant de komende twee jaar meer live content te bekijken, terwijl 29 procent vaker persoonlijk evenementen wil bijwonen. Verbeteringen zoals snellere samenvattingen (67 procent), personalisatie (65 procent) en betere toegang tot spelers en teams (65 procent) worden genoemd als belangrijke wensen. Ook communitybetrokkenheid groeit: 11 procent ziet dit nu als hoogste prioriteit, tegenover 9 procent in 2024. AI-gestuurde verbeteringen in faninteractie worden steeds relevanter, met een stijging van 20 naar 21 procent in een jaar tijd.

Het onderzoek, uitgevoerd in juni 2025, betrof 20.864 sportfans van 18 jaar en ouder die minimaal één van de volgende sporten volgen: voetbal, cricket, tennis, basketbal, honkbal, rugby, golf, American football, Formule 1, atletiek, zwemmen of de Olympische Spelen. De gegevens zijn verzameld via online interviews. Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.

Cybersecnl2025 18/08/2025 t/m 01/09/2025 BN + BW