Wouter Hoeffnagel - 09 september 2025

HubSpot wil marketeers ondersteunen met Loop Playbooks

HubSpot lanceert Loop Playbooks. Het wil marketeers hiermee een nieuwe aanpak geven voor het realiseren van groei in een landschap waar AI steeds vaker antwoorden geeft voordat gebruikers doorklikken en waar aandacht versplinterd is over platforms als YouTube, TikTok, Reddit en podcasts. Volgens HubSpot vindt 60% van de Google-zoekopdrachten tegenwoordig plaats zonder klik.

HubSpot wil marketeers ondersteunen met Loop Playbooks image

Loop Playbook is ontwikkeld als een dynamische methode die continu leert en zich aanpast. De aanpak combineert menselijke creativiteit met AI-efficiëntie en houdt vast aan de principes van inbound marketing: educatie, waardecreatie en relatieopbouw.

Vier stappen

De methode bestaat uit vier stappen:

  • Merkidentiteit en visie bepalen: Met tools als Breeze Assistant en HubSpot-connectors voor ChatGPT, Claude en Gemini kunnen marketeers klantanalyses uitvoeren en een stijlgids opstellen. Vervolgens zetten ze campagnes om in multichannelstrategieën via Marketing Studio.
  • Persoonlijke content op schaal: Smart CRM en Data Hub helpen bij het opstellen van contextuele berichten op basis van klantgegevens, websitegedrag en interacties. Doelgroepen worden gesegmenteerd, landingspagina’s gepersonaliseerd en e-mailcampagnes opgeschaald met AI-ondersteuning.
  • Aanwezigheid versterken: Bedrijven kunnen hun bereik uitbreiden naar platforms als TikTok, Reddit en podcasts. Met AI Engine Optimization (AEO) worden antwoorden geoptimaliseerd voor AI-zoeksystemen. De Breeze Customer Agent biedt directe interactie op pagina’s met hoge koopintentie.
  • Snelle meting en aanpassing: In plaats van halfjaarlijkse campagnes stelt de methode continue iteratie voor. Email Engagement Optimization voorspelt betrokkenheid voordat e-mails worden verzonden, gevolgd door testen en verfijnen.

Campagnes sneller en persoonlijker maken

HubSpot meldt dat HubSpots Loop Playbook het opzetten van campagnes verkort van maanden tot dagen. Ook maken Loop Playbooks messaging mogelijk die persoonlijker aanvoelt, met als doel de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten. Tegelijk dalen de acquisitiekosten door gerichtere targeting op intentiesignalen en kunnen marketingteams een cyclus creëren van doorlopende performance‑verbetering waarbij AI leert van iedere interactie.

“Voorheen bezochten klanten je site, lazen ze je blog en converteerden ze op jouw voorwaarden. Maar gezien 60% van de zoekopdrachten Google inmiddels niet meer verlaat en AI-tools vragen beantwoorden vóór je überhaupt hoeft te klikken, is deze werkwijze volstrekt gedateerd”, aldus Kipp Bodnar, Chief Marketing Officer bij HubSpot. “Loop Playbook is anders. Het geeft je de tools om klanten via welk kanaal dan ook te contacteren, iedere boodschap op schaal met behulp van AI te contacteren, en elke interactie tot een leermoment te maken voor de bedrijfseigen Loop. Zo maken teams die de Loop gebruiken een concurrentievoordeel van AI.”

Netsec banners BN + BW Hitachi Vantara Kakushin Forum BW 2
Netsec banners BN + BW