Witold Kepinski - 19 september 2025

Open Line en Maastro clinic bouwen samen aan ketengebaseerd platform

Open Line, een IT-dienstverlener die recent is overgenomen door Conscia, is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid van een leverancier van IT-hardware en werkplekautomatisering tot een strategische partner van de Maastro clinic. De twee partijen werken nu samen aan een ketengebaseerd platform voor de uitwisseling van medische gegevens. Dit platform, gebaseerd op het “kroonjuweel” van Maastro, een uniek stuk software, moet de nauwkeurigheid van bestralingstherapieën verder verbeteren.

Open Line en Maastro clinic bouwen samen aan ketengebaseerd platform image

De samenwerking is begonnen met technisch beheer, maar is geëvolueerd naar het ondersteunen van gespecialiseerde medisch-inhoudelijke gebieden. Dit gebeurde toen Maastro clinic haar verouderde PACS (Picture Archiving and Communication System) wilde vervangen. Open Line kwam toen met een oplossing voor de opslag van medische data en patiëntenportals.

Maastro clinic, gespecialiseerd in radiotherapie, streeft ernaar de effectiviteit van elke behandelsessie te optimaliseren door middel van complexe beeld- en data-analyses. Dit proces vereist dat grote hoeveelheden medische beelden en data bijna realtime worden opgeslagen en geanalyseerd, wat hoge eisen stelt aan de IT-infrastructuur.

OTA-omgeving

Om de software-updates te stroomlijnen, heeft Open Line een OTA-omgeving (Over-the-Air) opgezet. Deze omgeving is een exacte kopie van de productieomgeving en stelt Maastro clinic in staat om nieuwe software grondig te testen zonder de behandelingen te onderbreken.

Het partnerschap heeft de relatie tussen de twee organisaties veranderd van die van klant en leverancier naar die van partners. Zo worden IT-medewerkers van Open Line meegenomen op de werkvloer van Maastro clinic, zodat zij de impact van hun werk beter begrijpen. De twee bedrijven bespreken elkaars strategieën en werken samen aan de verdere ontwikkeling van het platform. "Onze behoefte aan ondersteuning veranderde en Open Line had daar steeds een passend antwoord op," aldus Maria Jacobs, CEO van Maastro clinic. "Het heeft geleid tot een partnership-relatie in plaats van een klant-leverancier-relatie."

Lees hier de hele case.

Hitachi Vantara Kakushin Forum BW BN Hitachi Vantara Kakushin Forum BW 2
Hitachi Vantara Kakushin Forum BW BN