Witold Kepinski - 18 september 2025

Promptwatch haalt 1,2 miljoen euro groeifinanciering op bij Arches Capital

Het Nederlandse platform Promptwatch heeft een groeifinanciering van 1,2 miljoen euro opgehaald bij investeringsfonds Arches Capital. Met deze financiering wil het bedrijf, dat zich specialiseert in Generative Engine Optimization (GEO), de snelle groei in AI-zoekmachines ondersteunen en versnellen.

Promptwatch haalt 1,2 miljoen euro groeifinanciering op bij Arches Capital image

Promptwatch richt zich op het vergroten van de zichtbaarheid van merken op AI-platforms zoals ChatGPT, Claude en Perplexity. De tool gaat verder dan de meeste GEO-partijen, omdat het niet alleen de zichtbaarheid meet, maar ook waardevolle inzichten biedt in de achterliggende data en context. Zo kunnen bedrijven hun concurrentiepositie verbeteren en hun merkstrategie versterken.

Het platform is vooral relevant voor marketing- en communicatieteams en digitale bureaus, maar ook voor kennisinstellingen, dienstverleners en verzekeraars. Met de toenemende verschuiving van traditionele zoekmachines naar AI-gedreven zoekresultaten, zoals Google's AI Overviews, wordt zichtbaarheid op deze platforms cruciaal.

Grote vraag in de markt

De investering van Arches Capital is een erkenning van de sterke marktpositie van Promptwatch. In slechts vier maanden heeft het bedrijf al grote klanten aan zich gebonden, waaronder Independer, Monks, Brunel, Erasmus Universiteit en a.s.r., wat de grote vraag naar deze oplossing onderstreept.

Volgens Frank Appeldoorn, Managing Partner van Arches Capital, is de manier waarop mensen informatie zoeken fundamenteel aan het veranderen. "Bedrijven moeten hierop inspelen en Promptwatch biedt hierin niet alleen de mogelijkheid tot zichtbaarheid, maar voegt ook directe waarde toe door de achterliggende data te duiden," aldus Appeldoorn.

De financiering zal worden gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren, gepersonaliseerde inzichten te ontwikkelen en de data-analysefuncties verder uit te bouwen. Met deze uitbreidingen wil Promptwatch zijn leidende positie in de GEO-markt verder verstevigen.

“Waar mensen vroeger bij Google zochten op een term als ‘hotel Barcelona’, stellen ze AI tegenwoordig een vraag als ‘Wat is het mooiste boutique hotel in Barcelona met dakterras en zwembad voor een weekendtrip?’,” aldus Gijs de Groot (foto links), medeoprichter en CEO van Promptwatch. “De antwoorden die AI-systemen geven zijn geen lijstjes meer met links, maar directe antwoorden die informatie combineren. Als jouw hotels daarin niet voorkomen, mis je de aandacht van je doelgroep. Minstens zo belangrijk is te begrijpen waarom je wel of niet genoemd wordt, omdat juist die inzichten waardevol zijn.”

T-Systems 09-2025 BW + BN Hitachi Vantara Kakushin Forum BW BN
T-Systems 09-2025 BW + BN