Virtual OV traint duizenden jongeren per jaar
In een unieke samenwerking tussen technologiebedrijf Changefied en de provincie Noord-Holland wordt Virtual Reality op grote schaal ingezet in het onderwijs. Met het lespakket ‘Virtual OV’ maken beide partijen het mogelijk om jaarlijks duizenden jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs te trainen in zelfstandig reizen met het openbaar vervoer―rechtstreeks vanuit de klas, met een VR-bril op hun neus.

Virtual OV is niet alleen vernieuwend binnen het onderwijs, maar ook in de manier waarop een overheid kiest voor technologische innovatie en maatschappelijke impact. De provincie Noord-Holland stelt samen met Changefied VR-headsets en software gratis beschikbaar aan alle VSO-scholen in Noord-Holland Noord, Haarlem/IJmond en Gooi en Vechtstreek – gebieden waar de provincie opdrachtgever is voor het OV. Daarmee is dit één van de grootste VR-educatie-initiatieven op regionaal niveau in Nederland.
Het VR-lespakket draait roulerend op tientallen scholen, waardoor duizenden jongeren per schooljaar levensecht kunnen oefenen met het kopen van een kaartje, het vinden van de juiste halte en het zelfstandig overstappen. De schaalbaarheid van Virtual OV maakt een brede maatschappelijke impact mogelijk: van meer vrijheid en zelfvertrouwen tot duurzame mobiliteitsvoorkeuren op latere leeftijd.
Maatschappelijke impact als businessmodel
Virtual OV wordt kosteloos aangeboden dankzij publiek-private samenwerking die inzet op inclusie en toekomstbestendige vaardigheden. Scholen krijgen niet alleen toegang tot hardware en software, maar ook structurele ondersteuning en jaarlijks een trainingsperiode aangepast aan hun omvang. Hiermee wordt succesvolle en grootschalige adoptie in de praktijk mogelijk.
“Virtual Reality is meer dan technologie: het is een kans om duizenden jongeren per jaar essentiële zelfstandige vaardigheden te bieden, samen met partners die geloven in de kracht van innovatie,” aldus Tim van Dam, CEO, Changefied. “De samenwerking met de provincie Noord-Holland laat zien dat VR volwassen geworden is als maatschappelijke oplossing.”