Eveline Meijer - 25 september 2025

Apple vraagt EU om Digital Markets Act nog eens onder de loep te nemen

Apple wil dat de Europese Unie de Digital Markets Act (DMA) nog eens goed onder de loep neemt. Het bedrijf zegt zich zorgen te maken over de impact die de DMA heeft op Europese burgers die Apple-producten gebruiken.

Apple vraagt EU om Digital Markets Act nog eens onder de loep te nemen image

De DMA heeft er al voor gezorgd dat diverse functies veel later uitrollen in de EU, schrijft Apple in een brief. Het gaat bijvoorbeeld om de Live Translation-functie op AirPods, waarmee in real-time gesprekken vertaald worden, en iPhone Mirroring, waarmee gebruikers vanaf een Mac hun iPhone kunnen gebruiken. 

"We hebben aanpassingen gesuggereerd voor deze features die de data van gebruikers beschermen, maar tot nu toe heeft de Europese Commissies onze voorstellen afgewezen. Volgens de Europese Commissie is het onder de DMA niet toegestaan om deze functies met Apple-gebruikers te delen, totdat we ze ook naar producten van andere bedrijven brengen", aldus het bedrijf. 

Minder keuzes, minder concurrentie

Andere gevolgen van de DMA zijn volgens Apple hoe gebruikers apps downloaden en voor die apps betalen, en hoe hun producten van Apple samenwerken. Verder stelt Apple dat de DMA ervoor zorgt dat er minder echt verschillende producten op de markt komen. "De veranderingen aan app-winkels zorgen er bijvoorbeeld voor dat iOS meer op Android gaat lijken, en dat vermindert keuzeopties." 

Verder speelt de DMA volgens Apple oneerlijke concurrentie in de hand. "De DMA-regels gelden alleen voor Apple, ook al is Samsung de marktleider van smartphones in Europa en groeien Chinese bedrijven snel", aldus Apple. Bovendien zou de interpretatie van de regels steeds veranderen. "Dat maakt het nagenoeg onmogelijk voor bedrijven om te weten hoe ze eraan moeten voldoen."

Apple roept Europa daarom op om nog eens goed te kijken welke impact de wet heeft op Europese burgers die dagelijks Apple-producten gebruiken. 

Digital Markets Act

De Digital Markets Act is sinds maart 2024 van kracht binnen de Europese Unie. De wetgeving legt de grootste digitale spelers een aantal verplichtingen op, met als doel om de concurrentie op de markt te verbeteren. Zo moeten de regels voorkomen dat er monopolies ontstaan en moeten grote digitale spelers transparanter zijn over hun algoritmes en datagebruik. 

T-Systems 09-2025 BW + BN Axians BN BW september oktober 2025
T-Systems 09-2025 BW + BN