Witold Kepinski - 05 oktober 2025

NBA en AWS sluiten meerjarig partnership

De National Basketball Association (NBA) en Amazon Web Services (AWS) sluiten een nieuw meerjarig partnership om een nieuwe generatie innovaties binnen de NBA mogelijk te maken. AWS wordt de Officiële Cloud- en Cloud AI-partner van de NBA en de aan haar gelieerde competities, zoals de WNBA, NBA G League, Basketball Africa League en NBA Take-Two Media.

NBA en AWS sluiten meerjarig partnership image

Als onderdeel van de nieuwe samenwerking lanceren de NBA en AWS het platform ‘NBA Inside the Game powered by AWS’. Dit is een nieuw basketbal-Intelligence-platform dat miljarden datapunten omzet in relevante inzichten en interactieve ervaringen, waarmee de beleving van fans wereldwijd naar een hoger niveau wordt getild. Het platform draait op de robuuste AI-infrastructuur van AWS en omvat een reeks functionaliteiten die live-uitzendingen verbeteren en de ervaring van fans versterken via de NBA-app, NBA.com en de social mediakanalen van de competitie.

“De samenwerking met AWS biedt ons de kans om de live wedstrijdbeleving van toeschouwers te verrijken door de inzet van nieuwe innovatieve functionaliteiten. Dat maakt het mogelijk om fans in de komende jaren een nog diepgaander begrip van de sport te bieden”, vertelt Ken DeGennaro, EVP en hoofd Media Operations en Technologie van de NBA. “AWS heeft bewezen unieke statistische inzichten te leveren en ervaringen te creëren die gaan resoneren bij fans in alle delen van de wereld.”

“AWS is de aangewezen partner om de missie van de NBA om de grenzen van wat mogelijk is in sport te verleggen”, zegt Francessca Vasquez, Vice President Professional Services & Agentic AI van AWS. “Met dit partnership laten we samen laten hoe cloud en AI het basketbal opnieuw gaan vormgeven. Van het ontsluiten van nieuwe waardevolle inzichten tot het creëren van ervaringen die fans nóg dichterbij de sport brengen. Samen leveren we technologie die niet alleen live uitzendingen en digitale platformen verbetert, maar óók de manier waarop spelers, coaches en fans basketbal ervaren naar een hoger niveau brengen.”

AI-gedreven geavanceerde statistieken

De NBA zet de AI-functionaliteiten van AWS in om fans live statistieken en uitgebreide wedstrijdanalyses aan te bieden ‘NBA Inside the Game powered by AWS’ is een nieuw platform voor geavanceerde statistieken. Het verwerkt de trackingdata van NBA-spelers, waarbij 29 datapunten per speler worden geanalyseerd. AWS zet machine learning en AI in om extra context te geven aan het wedstrijdverloop en real time inzichten te ontsluiten. Fans kunnen deze data raadplegen via de NBA-app, NBA.com en tijdens live wedstrijden, inclusief uitzendingen op Prime Video.

In het seizoen 2025-2026 introduceren de NBA en AWS nieuwe AI-gestuurde statistieken die prestaties in het basketbal analyseren die voorheen niet meetbaar waren. De eerste nieuwe statistieken zijn:

1. Defensive Box Score: een nieuwe definitie van fundamentele metrics in basketbal
Defensive Box Score kwantificeert individuele verdedigende prestaties die traditionele statistieken niet vastleggen. AI-algoritmes detecteren in real time welke verdediger verantwoordelijk is voor welke aanvaller. Zodra de primaire verdediger is geïdentificeerd, wordt de traditionele box score bij elke geregistreerde statistiek verrijkt met informatie over deze speler. Nieuwe data, zoals baldruk, dubbele dekking en veranderingen in de verdediging zijn eveneens inzichtelijk.

2. Shot Difficulty: de wetenschap achter het schieten met de bal

Shot Difficulty gaat verder dan het traditionele raak-mis-model door elk aspect van een worp te analyseren. De moeilijkheidsgraad wordt gekwantificeerd met nieuwe statistieken als Expected Field Goal %. Deze data zijn onder meer gebaseerd op nieuwe meetpunten, zoals de oriëntatie van de speler, de opstelling, verdedigende druk en de positie van de spelers op het veld. Dit helpt fans het vakmanschap en de strategie achter elke scoringspoging beter te begrijpen.

3. Gravity: het kwantificeren van onzichtbare impact
Gravity laat zien wat coaches en analisten al jaren weten: sommige spelers creëren alleen al door hun aanwezigheid op het veld kansen voor hun teamgenoten. Deze nieuwe toepassing meet hoeveel aandacht een speler krijgt van de verdediging - met of zonder bal - en kwantificeert hoeveel ruimte zij creëren voor teamgenoten. Het systeem verwerkt zestig keer per seconde optische trackingdata. Daarnaast maakt het gebruik van aangepaste neurale netwerken om reacties van verdedigers op specifieke spelers te analyseren. Hierbij wordt rekening gehouden met real time spelsituaties en historische data.

De transformatie van Intelligence in basketbal

‘NBA Inside the Game powered by AWS’ beschikt over de baanbrekende technologie ‘Play Finder’. Deze zet AI in om bewegingen van spelers tijdens duizenden wedstrijden te analyseren. Met behulp van AWS-diensten als Amazon Bedrock and Amazon SageMaker maakt deze toepassing het mogelijk om direct vergelijkbare wedstrijden op te zoeken, als basis voor nieuwe generatieve AI-toepassingen op basis van trackingdata.

Het real time waarschuwingssysteem dat onderdeel is van Play Finder stelt commentatoren in staat om historische context te geven en strategisch inzichten te delen. Dat zorgt ervoor dat elke wedstrijd boeiender, leerzamer en inzichtelijker wordt. NBA-teams krijgen rechtstreeks toegang tot de machine learning-modellen achter Play Finder om coaching en andere processen te verbeteren. Toekomstige versies van Play Finder gaan fans nog beter helpen om met behulp van de NBA-app spelstrategieën grondig te verkennen.

Het versterken van de wereldwijde fanbeleving

De NBA-app, NBA.com en NBA League Pass - die het hele jaar NBA-content en programma’s wereldwijd aanbieden - draaien op AWS. Door het partnership met AWS kan de NBA de wereldwijde groei van basketbal versnellen door fans de kans te bieden om teamstrategieën en speltactieken te doorgronden. De NBA en AWS gaan op alle platforms content in verschillende talen ontsluiten en gepersonaliseerde ervaringen aanbieden.

Door het door het nieuwe partnership met AWS breidt de NBA breidt haar strategische relatie met Amazon uit. Het komende basketbalseizoen markeert de start van een elfjarige overeenkomst met Prime Video, inclusief 67 reguliere NBA-wedstrijden die wereldwijd via Prime Video worden gestreamd. Daarnaast worden nieuwe interactieve toepassingen geïntroduceerd. De eerste avond van NBA op Prime is op vrijdag 24 oktober met een ‘doubleheader’ in de openingsweek:

Celtics tegen Knicks (19:30 ET)

Lakers tegen Timberwolves (22:00 ET)
- beiden rematches van de NBA Playoffs 2025

T-Systems 09-2025 BW + BN Axians BN BW september oktober 2025
T-Systems 09-2025 BW + BN