ServiceNow kondigt AI-agents voor autonome inkoop aan
ServiceNow kondigt tijdens DPW Amsterdam 2025 nieuwe AI-agents aan die autonome inkoop mogelijk maken. Daarmee wordt handmatig werk en worden langere processen weggenomen die teams afremmen, zodat zij zich kunnen richten op het werk dat ertoe doet in het source-to-pay-proces, aldus ServiceNow.

ServiceNow AI-agents voor source-to-pay doen meer dan zoeken en samenvatten – ze zijn gemaakt om echt actie te ondernemen. Lange goedkeuringsprocessen, overvolle inboxen en het voortdurend wisselen tussen applicaties behoort tot het verleden. Werknemers hebben zo meer tijd om zich te richten op het verlagen van indirecte uitgaven en het versterken van leveranciersrelaties. AI-agents nemen het zware werk uit handenIn het vierde kwartaal van 2025 lanceert ServiceNow verschillende innovaties die inkoop slimmer, sneller en autonomer maken:
AI-agent voor offerte-analyse
Complexe offertes waarin details verstopt zitten, zorgen al jaren voor vertraging bij inkoopteams. Voordat een inkoopaanvraag in behandeling kon worden genomen, moesten de details uit offertes eerst handmatig worden opgezocht, gekopieerd en ingevoerd in het inkoopsysteem. Met de AI-agent voor offerte-analyse worden kerngegevens zoals tarieven en service level agreements (SLA’s) automatisch uit offertes gehaald en gedigitaliseerd. Hierdoor verlopen processen sneller en wordt de kans op invoerfouten aanzienlijk verminderd.
AI Data Explorer voor source-to-pay
Voor veel bedrijven is het een uitdaging om snel de juiste inzichten te krijgen en om grip te houden op uitgaven, compliance te waarborgen en onderbouwde inkoopbeslissingen te maken. Met AI Data Explorer voor source-to-pay kunnen inkoopprofessionals eenvoudig vragen stellen in natuurlijke taal en direct ad-hocdashboards opzetten, zonder technische kennis. Of je nu snel de drie grootste leveranciers op basis van uitgaven wilt identificeren, of juist langere termijntrends wilt analyseren: deze AI-agent maakt inkoopinzichten snel vindbaar, eenvoudig te begrijpen en direct te gebruiken in het ServiceNow AI Platform.
Uitbreiding naar purchase order management
Uitzonderingen op inkooporders zijn een veelvoorkomend probleem voor bedrijven die hun productie op schema willen houden. Ontbrekende artikelen, verkeerde hoeveelheden en vertraagde leveringen kunnen de operatie snel verstoren. De nieuwe Purchase Order Management-functionaliteiten van ServiceNow vereenvoudigen dit proces door uitzonderingen te signaleren en inkoopteams en operationele inkopers in staat te stellen problemen te beheren en op te lossen zonder voortdurend tussen apps te hoeven schakelen. Dit biedt een duidelijk overzicht van de impact, voorkomt risicovolle vertragingen richting klanten en bespaart kosten voor spoedleveringen. “We zijn erg blij dat onze klanten in het vierde kwartaal van dit jaar aan de slag kunnen met Purchase Order Management, maar onze innovatie stopt hier niet,” zegt Kirsten Loegering, vice president of project management for enterprise resource planning (ERP) solutions bij ServiceNow. “In het komende jaar voegen we meer AI-agents toe om onze visie op autonome inkoop verder te realiseren. Twee voorbeelden hiervan zijn mitigation optimization en execution tracking, die het beheer van uitzonderingen sneller en effectiever maken, met transparantere resultaten. Al deze ontwikkelingen worden gebouwd met schaalbaarheid in gedachten: onze grote enterprise-klanten verwerken elke maand miljoenen, en soms zelfs honderden miljoenen, inkooporderregels om hun directe inkoopbehoeften te ondersteunen.”
Visie voor de toekomst
In het afgelopen jaar heeft ServiceNow zich sterk gericht op het helpen van enterprise-organisaties om samen met AI het volledige potentieel van hun inkoopteams te benutten. Source-to-pay is een collaboratief proces dat afdelingen, functies en organisaties overstijgt. Het wegnemen van handmatig werk en het volledig benutten van het potentieel van werknemers vraagt om meer dan alleen een goede intake. Met AI-agents die daadwerkelijk handelen in plaats van alleen te zoeken en samen te vatten - op een platform dat is ontworpen voor brede bedrijfstransformatie - kunnen klanten opnieuw nadenken over hoe zij source-to-pay uitvoeren.