AP vraagt input over leidraad gerichte online politieke reclame
Per 10 oktober 2025 geldt een nieuwe Europese verordening voor politieke reclame. Hierin staan onder andere de voorwaarden om mensen te mogen benaderen met gerichte (getargete) online politieke reclame. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een leidraad opgesteld om organisaties te helpen voldoen aan deze nieuwe regels voor gerichte politieke reclame.

Met een publieke consultatie vraagt de AP (branche)organisaties, experts en belanghebbenden om op deze leidraad te reageren.
Doel van nieuwe Europese regels
Met de Verordening betreffende transparantie en gerichte politieke reclame (VPR) wil de wetgever voorkomen dat kiezers heimelijk worden beïnvloed tijdens verkiezingscampagnes en dat het vertrouwen in eerlijke verkiezingen wordt aangetast.
Toezicht op nieuwe regels
De AP houdt per 10 oktober toezicht op die artikelen uit de VPR die gaan over gerichte online politieke reclame waarbij persoonsgegevens worden verwerkt. De leidraad van de AP gaat niet over de andere artikelen uit de VPR die gaan over de transparantie rondom de herkomst van politieke reclame. Daarvoor is het Commissariaat voor de Media aangewezen als toezichthouder.
Eisen aan gerichte online politieke reclame
In de VPR staan onder andere de eisen waaraan organisaties moeten voldoen om mensen te mogen benaderen met gerichte online politieke reclame, bijvoorbeeld via sociale media. ‘Gericht’ houdt in dat de reclame (niet) bij een bepaalde doelgroep terecht komt (ook wel ‘targeted ads’ genoemd). Daarnaast stelt de VPR ook eisen aan de manier waarop deze organisaties informatie geven over hun gerichte online politieke reclame.
Leidraad om regels op te helderen
De AP vindt het belangrijk dat organisaties die targetingtechnieken gebruiken voor online politieke reclame, begrijpen aan welke regels zij moeten voldoen. En dat zij deze regels ook naleven. Met deze leidraad geeft de AP informatie over de regels. En legt de AP uit hoe organisaties de regels in de praktijk kunnen toepassen. De leidraad is gericht aan verwerkingsverantwoordelijken die onder het toezicht van de AP vallen.
Uw input is welkom
Met deze consultatie nodigt de AP (branche)organisaties, experts en belanghebbenden uit om te reageren op de leidraad. De input gebruiken we om de leidraad aan te scherpen en te verbeteren.