Gegevens van 5,7 miljoen Qantas-klanten online gepubliceerd
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas heeft bevestigd dat persoonlijke gegevens van 5,7 miljoen klanten online zijn verschenen na een grote cyberaanval eerder dit jaar.

Het datalek is onderdeel van een bredere hack, waarbij tientallen internationale bedrijven zijn getroffen. Denk daarbij aan Air France, Disney, Google, KLM, IKEA, Toyota en McDonalds. De aanvallers proberen ook Salesforce af te persen en dreigen informatie van getroffen klanten online te publiceren.
Klanten via e-mail geïnformeerd
Qantas bevestigt nu dat gegevens van klanten online zijn gepubliceerd door de aanvallers. Daarbij zijn meer dan 5 miljoen klanten van het bedrijf getroffen. Getroffen klanten zijn via e-mail door de luchtvaartmaatschappij geïnformeerd, waarbij Qantas ook meldt welke gegevens per klant zijn uitgelekt.
The Guardian meldt dat onder meer namen, e-mailadressen en frequent flyer-nummers van klanten zijn uitgelekt. In sommige gevallen gaat het daarnaast ook om adresgegevens, geboortedata, telefoonnummer, geslacht en maaltijdvoorkeuren. Identiteitsbewijzen, creditcardgegevens of financiële gegevens zouden niet zijn uitgelekt.