Alphabet verbreekt record met 100 miljard dollar omzet in derde kwartaal
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een uitzonderlijk financieel kwartaal achter de rug. Het bedrijf rapporteerde zijn eerste kwartaal ooit met een omzet van meer dan 100 miljard dollar, gedreven door sterke prestaties in zijn clouddivisie en de aanhoudende opmars van AI-producten.
De geconsolideerde omzet van Alphabet steeg in het derde kwartaal van 2025 met 16% op jaarbasis tot 102,3 miljard dollar. Alle belangrijke bedrijfsonderdelen, waaronder Google Search, YouTube-advertenties en Google Cloud, lieten een dubbelcijferige groei zien
AI en cloud: de grote winnaars
De Google Cloud-divisie (GCP) was de sterkste groeimotor en zag de omzet met 34% toenemen tot 15,2 miljard dollar. Deze groei werd vooral gevoed door de vraag naar de kernproducten van het platform, AI-infrastructuur en Generatieve AI-oplossingen. De winstgevendheid van Google Cloud verbeterde aanzienlijk, met een operationeel inkomen van 3,6 miljard dollar.
Sundar Pichai (foto), CEO van Alphabet en Google, was euforisch. "Alphabet had een fantastisch kwartaal, met dubbelcijferige groei in elk belangrijk deel van ons bedrijf," zei Pichai. "Onze full stack-benadering van AI zorgt voor een sterk momentum."
Pichai benadrukte de snelle uitrol van AI-functies zoals AI Overviews in Search. Het AI-model Gemini verwerkt inmiddels 7 miljard tokens per minuut via directe API-gebruik door klanten, en de Gemini App telt meer dan 650 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
Financiële kerncijfers
De totale netto-inkomsten stegen met 33% en de winst per aandeel (EPS) nam toe met 35% tot 2,87 dollar.
Het operationeel inkomen steeg met 9% tot 31,2 miljard dollar. Exclusief een eenmalige boete van 3,5 miljard dollar van de Europese Commissie (EC) was de operationele winst zelfs met 22% gestegen, dankzij sterke omzetgroei en efficiëntieverbeteringen.
Gezien de sterke groei in de cloud en de aanhoudende vraag van klanten, verhoogt Alphabet de verwachte kapitaaluitgaven voor 2025 naar een bereik van 91 miljard tot 93 miljard dollar, wat wijst op aanhoudende, forse investeringen in infrastructuur voor AI.
De reclame-inkomsten uit Google Search stegen met 15% tot 56,6 miljard dollar, terwijl de inkomsten uit YouTube-advertenties met 15% stegen tot 10,3 miljard dollar. Ook de omzet uit abonnementen, platforms en apparaten (waaronder Google One en YouTube Premium, die nu meer dan 300 miljoen betaalde abonnementen hebben) kende een krachtige groei.