Roosterplanning Thuishulp geoptimaliseerd met Beep for Help software
Het platform voor niet-medische thuiszorg, Beep for Help, heeft software ontwikkeld die de roosterplanning in de thuishulp drastisch moet vereenvoudigen en versnellen. De nieuwe technologie is specifiek ontworpen om handmatig werk uit het proces te elimineren en speelt in op de maatschappelijke uitdagingen van de dubbele vergrijzing, stijgende zorgkosten en aanhoudende personeelstekorten.
Het systeem van Beep for Help koppelt hulpvragers automatisch aan beschikbare 'Superhelpers'. Daarbij wordt een complexe afweging gemaakt op basis van cruciale criteria, waaronder vaardigheden, actuele reistijd en de beschikbaarheid van de hulpverleners. Het doel is om hulpvragers sneller van de juiste ondersteuning te voorzien.
Druk op het zorgstelsel
De noodzaak tot efficiëntie is hoog. Cijfers van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) wijzen op een sterke demografische verschuiving: het aantal AOW’ers zal naar verwachting stijgen van 3,6 miljoen in 2025 naar 4,6 miljoen in 2040. Tegelijkertijd verdubbelt het aantal 80-plussers in die periode. Deze ontwikkeling zet het zorgstelsel onder zware druk en drijft de zorgkosten op tot een verwachte 174 miljard euro in 2040.
“De cijfers vragen om nieuwe oplossingen en kostenbesparingen,” aldus Gerard Cohen Tervaert, oprichter van Beep for Help. Hij benadrukt dat door het verdwijnen van verzorgingstehuizen ouderen langer thuis wonen. "Voor thuishulp voor een familielid belde ik 37 thuiszorgorganisaties. Pas na drie weken vond ik iemand die geschikt was. Die zoektocht kan veel efficiënter."
Het doel van de nieuwe software is om de wachttijd voor hulp te verkorten en thuishulp toegankelijker te maken.
Betaalbaar en schaalbaar met Open Source
De ontwikkeling van de software lag in handen van specialisten met een achtergrond in onder meer econometrie en kansrekening. Onderzoek van Dennis Moeke (Hogeschool Arnhem) bevestigde de potentie voor efficiëntieverbetering in de thuiszorgplanning.
Wouter Westendorp, Head of Software Engineering bij Beep for Help, legt uit dat de keuze voor open source software cruciaal was: “Het systeem is gebouwd op open source software, waardoor er geen externe licentiekosten nodig zijn. Dat maakt het betaalbaar en schaalbaar, ook als de vraag straks sterk groeit.”
Het systeem werkt via een app die de Superhelpers gebruiken om hulpvragen te zien, accepteren of annuleren. De software berekent automatisch reistijd, voorkomt onnodige omwegen en houdt rekening met zowel de voorkeuren van de hulpvragers (zoals gewenste tijden of favoriete helpers) als de wensen van de helpers (beschikbaarheid, pauzemomenten en maximale reistijd). Bij een annulering zoekt het systeem direct vervanging.
Ambitie: Sectorbrede oplossing
Na een testfase wil Beep for Help de software ook beschikbaar stellen voor andere (thuis)zorgaanbieders. Cohen Tervaert wijst erop dat veel planningsprocessen in de zorg nog handmatig of met verouderde systemen verlopen.
“We betrekken deze partijen vanaf het begin bij de ontwikkeling, zodat de technologie ondersteunend werkt en tijdrovende planningsactiviteiten wegneemt. Zo hopen we de stap te zetten van interne toepassing naar een breed inzetbaar planningssysteem voor de hele zorgsector,” besluit hij.