Consumentenbond daagt BMW voor de rechter om sjoemelsoftware
Automaker BMW wordt door Stichting Car Claim, met steun van de Consumentenbond, voor de rechter gedaagd vanwege vermeend gebruik van verboden manipulatiesoftware in dieselauto's. De organisaties stellen dat BMW consumenten heeft misleid door de voertuigen schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De collectieve actie betreft naar schatting zo'n 100.000 auto’s die in Nederland zijn verkocht.
Car Claim en de Consumentenbond baseren de vordering op onderzoeken uit onder meer Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Hieruit zou blijken dat BMW in de diesels manipulatiesoftware installeerde.
Deze software zou de NOx-uitstoot (stikstof) kunstmatig hebben verlaagd tijdens officiële typegoedkeuringstesten. Hierdoor leken de auto’s aan de wettelijke normen te voldoen en kwamen ze onterecht op de markt. BMW presenteerde de auto’s jarenlang als groen, milieuvriendelijk en efficiënt. Onder normale gebruiksomstandigheden zouden deze voertuigen echter verontrustend hoge uitstootwaarden vertonen.
Compensatie en terugroepactie geëist
De juridische procedure richt zich op alle dieselauto’s van de merken BMW en MINI die tussen 1 januari 2009 en 1 september 2019 in Nederland op de markt werden gebracht.
De organisaties eisen dat BMW gedupeerde consumenten compenseert en daarnaast de betrokken sjoemeldiesels terugroept en aanpast. De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de voertuigen ook in de praktijk aan de wettelijke emissievoorschriften voldoen, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor het functioneren van de auto’s. De eis tot compensatie richt zich op alle huidige en voormalige bezitters die de auto onwetend kochten.
Guido van Woerkom, voorzitter van Car Claim, roept BMW op tot een dialoog om gezamenlijk tot een eerlijke oplossing te komen. Hij wijst op de recente schikking met de Volkswagen Groep (Volkswagen, Audi, Škoda en SEAT) als bewijs dat een collectieve regeling mogelijk is.
Achtergrond en verder proces
Het dieselschandaal kwam in 2015 aan het licht bij auto’s van de Volkswagen-groep. Tegen die fabrikanten werd op 10 september 2025 een compensatieakkoord bereikt. Naast BMW lopen er ook procedures tegen andere autofabrikanten, waaronder Citroën, Dacia, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot en Renault, vanwege soortgelijke praktijken.
Consumenten die denken een sjoemeldiesel te bezitten, kunnen zich aanmelden bij de Dieselclaim en via de website van de Consumentenbond met een kentekencheck nagaan of hun auto is betrokken.