Witold Kepinski - 20 november 2025

Adobe neemt Semrush over

Adobe en Semrush hebben bekendgemaakt een definitieve overeenkomst te hebben gesloten voor de overname van Semrush door Adobe. Semrush, een platform voor merkzichtbaarheid, wordt overgenomen voor 1,9 miljard dollar.

Adobe neemt Semrush over image

Met deze stap wil Adobe zijn leiderschap in 'customer experience orchestration' versterken in het tijdperk van agentic AI. Semrush is een krachtige partner voor marketeers, dankzij zijn datagedreven oplossingen voor Generative Engine Optimization (GEO) en Search Engine Optimization (SEO).

GEO is de nieuwe SEO

Nu consumenten in toenemende mate Large Language Models (LLM’s) zoals ChatGPT en Google’s Gemini gebruiken voor informatie, aanbevelingen en aankoopbeslissingen, is merkzichtbaarheid een topprioriteit voor Chief Marketing Officers (CMO’s). Generatieve AI-platforms transformeren in een nieuwe interface tussen merken en klanten.

Organisaties die investeren in GEO – naast hun traditionele SEO – zijn volgens Adobe beter gepositioneerd om hun merken vindbaar en betrouwbaar te houden over zowel hun eigen kanalen als de kanalen die via AI worden gegenereerd. "Merkzichtbaarheid wordt hervormd door generatieve AI, en merken die deze nieuwe kans niet benutten, riskeren relevantie en inkomsten te verliezen," zei Anil Chakravarthy, president van Adobe’s Digital Experience Business. "Met Semrush ontsluiten we GEO voor marketeers als een nieuw groeikanaal naast hun SEO, wat zorgt voor meer zichtbaarheid, klantbetrokkenheid en conversies binnen het ecosysteem."

Holistisch Inzicht voor marketeers

Semrush brengt zijn GEO-capaciteiten en meer dan tien jaar SEO-expertise in de deal. Het bedrijf helpt merken hun merkzichtbaarheid en doelgroepbereik te vergroten en heeft het vertrouwen gewonnen van industrie-leiders als Amazon, JPMorganChase en TikTok.

Samen zullen Adobe en Semrush een allesomvattende oplossing leveren die marketeers een holistisch inzicht geeft in hoe hun merken verschijnen over:

  • Eigen kanalen (owned channels).
  • Large Language Models (LLM’s).
  • Traditionele zoekmachines.
  • Het bredere web.

Adobe lost nu al belangrijke problemen op voor merken die overstappen op agentic AI met producten als Adobe Experience Manager (AEM), Adobe Analytics en de recent geïntroduceerde Adobe Brand Concierge.

Bill Wagner, CEO van Semrush, benadrukte de noodzaak: "Met de opkomst van LLM’s en AI-gestuurd zoeken, moeten merken begrijpen waar en hoe hun klanten zich in deze nieuwe kanalen begeven. Deze combinatie biedt marketeers meer inzichten en mogelijkheden om hun vindbaarheid in het snel evoluerende digitale landschap te vergroten."

Nieuwe gegevens van Adobe Analytics tonen aan dat generatieve AI platforms nu al gedragsveranderingen bij consumenten teweegbrengen: het verkeer van generatieve AI-bronnen naar Amerikaanse retailwebsites steeg in oktober met 1.200% op jaarbasis.

Nextnovate Gen AI At Work BW + BN Outvie Dag van de CDO BW + BN
Nextnovate Gen AI At Work BW + BN