Witold Kepinski - 24 november 2025

HP Benelux zet in op Services, AI en Duurzaamheid

De transformatie van de IT-wereld naar een hybride, AI-gedreven en service-first model vereist een radicale aanpassing van traditionele bedrijfsmodellen. Dat stelt Koen Van Beneden (foto), Vice President en Managing Director van het Nordics-Benelux cluster HP, in een exclusief interview met Witold Kepinski, Director Content bij Dutch IT Channel. “HP verschuift van een focus op de verkoop van hardware naar het leveren van een complete 'Work Experience', waarbij de Nederlandse channel partner de onmisbare architect van de oplossing wordt.”

HP Benelux zet in op Services, AI en Duurzaamheid image

Van Beneden benadrukt dat de adoptie van AI, het aanpakken van de Digital Employee Experience (DEX) in het hybrid work tijdperk en de ambitie van een Circulaire Economie de drie pijlers zijn van de lokale HP-strategie. In gesprek met Dutch IT Channel licht hij deze nader toe.

Strategische verankering: Future of Work in de Benelux

De wereldwijde 'Future of Work'-strategie van HP heeft als uitgangspunt dat een goede relatie tussen mens en werk essentieel is voor productiviteit, loyaliteit en purpose. "Onze Work Relationship Index, toont aan dat slechts 17 procent van de werknemers van organisaties in Europa een goede relatie met hun werk heeft," licht Van Beneden toe. "Dit is een wake-upcall voor zowel het MKB als enterprise in Nederland. Tachtig procent van die relatie is te beïnvloeden via leiderschap, cultuur en, evident, de geboden technologie en tools."

De Work Relationship Index biedt Nederlandse IT-managers harde data om investeringen te rechtvaardigen. Het toont aan dat de juiste tools en technologie, van kantoor tot thuiswerkplek, de gebruikers tevredenheid en optimale samenwerking significant kunnen verhogen, terwijl tegelijkertijd de operationele kosten dalen.

De partner als oplossingsarchitect

De rol van de channel partner is volgens Van Beneden geëvolueerd van leverancier naar 'Trusted Advisor' en 'oplossingsarchitect'. "De partner pakt de bouwstenen van HP en andere softwareleveranciers en bouwt daarmee een proactief, werkend geheel. Wij leveren de bouwstenen, de reseller maakt er een goed gerecht van".

Deze transformatie vereist nieuwe competenties, maar biedt ook een sterker verdienmodel. De partner kan niet alleen de belofte van een betere ervaring maken, maar deze ook meten en managen via het Workforce Experience Platform (WXP), dat HP een jaar geleden introduceerde.

WXP en de waarde van DEX-inzichten

HP's verschuiving naar een services bedrijf in combinatie met de hard- en software wordt geleid door het Workforce Experience Platform. Dit platform verzamelt inzichten over de Digital Employee Experience (DEX) die partners voorheen niet hadden. "Met WXP kan de partner aan de klant bewijzen dat de gebruikerservaring significant verbetert terwijl het aantal operationele issues daalt. We zagen bij HP een stijging van zeventig procent in user satisfaction en een daling van operationele kosten," stelt Van Beneden.

WXP is een platform dat proactief problemen detecteert, denk aan bijvoorbeeld het risico op ‘blue screens’, verouderde security updates, of mogelijk verminderde performance van hardware of batterij. Dit stelt de reseller en IT-manager in staat om op afstand in te grijpen. Door een security update te pushen, de batterij tijdig te vervangen of, afhankelijk van de afspraken, een vervangend toestel op te sturen. Het verbeteren van de continuiteit en eerder genoemde gebruikerservaring is essentieel voor de strategie van organisaties. Voor de IT manager, maar ook andere C-level executives.

Workplace Pro Connect (WPC)

Een concreet voorbeeld van lokale schaalbare service delivery is Workplace Pro Connect (WPC), dat HP samen met distributeurs (Ingram Micro) en specialisten (Service Planet) heeft ontwikkeld. Dit concept, gebaseerd op WXP, helpt ook middelgrote resellers die niet de bandbreedte hebben om hun eigen service-suite te bouwen, maar wel de ambitie hebben een grotere rol te spelen bij hun klanten. Hiermee kunnen zij integraal oplossingen toegankelijk maken voor het WPC maakt totale oplossingen toegankelijk voor het Midden en Klein Bedrijf (MKB).

Duurzaamheid: de circulaire winstkans

Duurzaamheid is niet alleen een ethische, maar ook een economische kans. Waar de adoptie van AI natuurlijk betekent dat organisaties liever eerder dan later overstappen op AI-PC’s, zet HP tegelijkertijd in op het verlengen van de levensduur van de PC’s. HP borgt dit via programma’s en services zoals Device Lifecycle Extension, maar ook het Certified Licensed Refurbished programma. "Onze toestellen zijn kwalitatief klaar om meer dan vier jaar mee te gaan. Wij bouwen ze klaar om te recycleren en te hergebruiken," legt Van Beneden uit. De samenwerking met lokale partners zoals Flex IT is essentieel. "Zij hebben de kennis en ervaring om een één of twee jaar oud toestel zodanig te refurbishen dat het aanvoelt als een nieuwe PC, compleet met nieuwe componenten zoals toetsenbord en batterij, en onze certificering, zodat de nieuwe gebruiker gerust is."

Bij het beoordelen van de ideale mix tussen nieuwe (AI) PC’s en de inzet van refurbished komt ook het WXP weer om de hoek kijken. Daarin vindt de IT manager informatie over het gebruik en kunnen technologie investeringen beter worden gebalanceerd en onderbouwd.

AI-adoptie: van efficiëntie naar 'Create AI'

De grootste uitdaging rond AI ligt momenteel in het aantonen van de Return on Investment (ROI). Voor doorsneegebruikers is er efficiëntiewinst, maar dat is lastig te meten of hard te maken. Belangrijker hier is dat AI helpt het werk leuker te maken en vooral kwalitatief van een hoger niveau. De ROI is wel direct aan te tonen bij gespecialiseerde taken. Van Beneden geeft als voorbeeld: "In een callcenter kan AI in een handomdraai een gespreksverslag van het 15 minuten durende gesprek voorbereiden. Waardoor de totale tijd per call en afhandeling enorm wordt verkort. Dat is direct meetbare efficiëntie."

Wat betreft ROI ziet Van Beneden vooral een belangrijke verschuiving naar het creeren van sectorspecifieke en bedrijfsspecifieke AI-applicaties. Grote bedrijven, waaronder HP met 250 interne testprojecten, zijn hier al actief mee bezig. Voor kleinere bedrijven zal deze innovatie veelal via gespecialiseerde resellers of softwareleveranciers komen, die oplossingen op maat per sector (zoals de gezondheidszorg) kunnen aanbieden. Hiermee zal AI echt zijn intrede doen als onderdeel van de bedrijfsstrategie en concurrentie positie van organisaties.

“Momenteel wordt er veelal gebruik gemaakt van AI die al voor handen is. De volgende stap betekent dat AI een nog sterkere relatie zal hebben met het succes van organisaties. Applicaties gemaakt of echt geoptimaliseerd voor de eigen organisatie.”

Van Beneden ziet daar ook een toenemende behoefte aan on-device AI in combinatie met de AI die draait in datacenters. “Organisatie specifieke AI applicaties maken nog meer gebruik gemaakt van bedrijfssensitieve data en is de afhnakelijkheid van connectiviteit dusdanig groot. We zien nu al dat bedrijven dan ook vaker de overweging maken om een deel on premise te houden. Met ons zakelijke AI PC portfolio en onze Advanced Computing Services (zoals WorkStations) zijn we daar echt grote stappen aan het maken”.

Security: HP Wolf en proactief management

Het hybride werken en de opkomst van AI hebben de beveiligingsuitdagingen verhoogd. Meer dan ooit is het belangrijk dat de gebruiker via het endpoint wordt geholpen bij het veilighouden van data en toegang. "De kracht van HP’s programma HP Wolf Security is het proactieve management op afstand," aldus Van Beneden. "Het zorgt ervoor dat alle beveiligingskeuzes, die de partner met de klant heeft gemaakt, actief aan blijven staan. De partner kan monitoren of elk toestel up-to-date is en onmiddellijk ingrijpen op specifieke toestellen waar een risico ontstaat, nog voordat de gebruiker zich ervan bewust is. Dit platform voeden we met onze wereldwijde intelligence vanuit onze labs, en met het oog op AI en ook quantum computing, zijn we dit continue aan het doorontwikkelen"

De strategische rol van print

Een ander aspect in HP’s strategie is een sterkere ONE-HP approach. Ook de meetingroom solutions (Poly) en peripherals worden hierin meegenomen en niet in het minst printing. Printing blijft een essentieel onderdeel en wordt meegenomen binnen het WXP-platform. Door de verandering in printgedrag is datagedreven optimalisatie cruciaal. De WXP-data stelt partners ten eerste in staat om inzicht te krijgen in het daadwerkelijke gebruik per printer en per verdieping. Ten tweede stelt dit partners in staat om de printomgeving veel efficiënter te managen en te onderhouden. "We zien dat we met deze tools tachtig procent minder onsite-interventies op printers hoeven te doen. De partner kan veel efficiënter monitoren en meten," concludeert Van Beneden.

Daarnaast beschikken de printers van HP evenals de PC’s over Wolf Security endpoint security. Daarmee is ook de printer als ‘vergeten’ datalek verleden tijd.

De toekomst: winstkansen voor de partner

Voor de komende 12 tot 18 maanden ziet Van Beneden twee grote winstkansen voor de Nederlandse channel partner die investeert in het HP Amplify-programma en de WXP-propositie. “Ten eerste portfoliogroei: Het end-to-end HP-portfolio, inclusief Poly en printing, biedt de kans om nieuwe producten en diensten aan te bieden. Ten tweede differentiatie: door de belofte van significante verbetering van de gebruikerservaring via het WXP, kan de partner zich nog sterker differentiëren ten opzichte van concurrenten en de relevantie voor de klant, en dus de omzet verhogen. Wat de klant wil? IT die werkt, veilig en zo duurzaam mogelijk is, met als uiteindelijke doel, tevreden werknemers en technologie die direct bijdraagt aan het succes van de organisatie.”

Foto: Koen van Beneden (fotografie David Plas - rechtenvrij verkregen via HP Nederland)

Semperis BW + BN Outvie Dag van de CDO BW + BN
Semperis BW + BN