Redactie - 09 december 2025

Salesforce daagt ServiceNow uit met AI-platform

De dominante positie van ServiceNow op de markt voor IT Service Management (ITSM) wordt ernstig bedreigd nu rivaal Salesforce zijn nieuwe AI-gedreven product lanceert. Salesforce CEO Marc Benioff (foto) pronkte deze week tijdens de kwartaalcijferpresentatie met de nieuwe tool, genaamd Agentforce IT Service.

Salesforce daagt ServiceNow uit met AI-platform image

Het AI-platform, dat in oktober debuteerde, heeft al vroege successen geboekt. Benioff noemde PenFed, een van de grootste kredietverenigingen in de VS, als vroege gebruiker. Volgens de CEO projecteert PenFed een kostenbesparing van 30% en een besparing van 2 miljoen dollar zo meldt The Register.

"Dit is killer," zei Benioff tegen investeerders, en riep hen op hun vrienden die ITSM nodig hebben door te verwijzen. Analisten erkennen de ernst van de dreiging: Er is geen twijfel dat dit een van de meest geloofwaardige bedreigingen is die voor ServiceNow is opgedoken, zegt Charles Betz van onderzoeksbureau Forrester tegen The Register..

Salesforce stapt met deze nieuwe lijn, aangedreven door 'agentic AI', eindelijk volop in een segment waar interne weerstand de groei jarenlang had vertraagd. De stap komt op een moment dat de SaaS-markt vertraagt en Salesforce nieuwe groeigebieden nodig heeft.

Bitdefender BW + BN ESET BW + BN
Bitdefender BW + BN