1 op de 3 kinderen gaat in games met vreemden in gesprek
Een onderzoek onder 85.000 kinderen tussen de 8 en 12 jaar wijst uit dat jonge gamers regelmatig te maken krijgen met onbekenden, groepsdruk en pestgedrag in online spelomgevingen. De resultaten laten zien dat kinderen in games risico’s lopen die voor ouders vaak onzichtbaar blijven.
Uit het onderzoek blijkt dat 29.400 kinderen (1 op de 3) praten met onbekenden in games, vaak zonder zich bewust te zijn van mogelijke risico’s. Daarnaast heeft 51.000 kinderen (2 op de 3) te maken gehad met toxisch gedrag of pesten: 31.345 kinderen ervaarden dit eenmalig, terwijl 20.624 kinderen dit regelmatig meemaken. Slechts 34.665 kinderen geven aan nooit negatieve ervaringen te hebben gehad.
“Moeten ouders dan alle games verbieden? Nee zeker niet, games zijn hartstikke leuk. Maar net als dat we onze kinderen niet een zwembad in zouden gooien zonder zwemdiploma moeten we ze begeleiden de digitale wereld in”, zegt Emily Jacometti CO-Founder van HackShield.

Zorgwekkende bevindingen
De resultaten sluiten aan bij eerdere signalen over grensoverschrijdend gedrag in game-omgevingen. Eerder dit jaar wees onderzoek van Offlimits al op dergelijke risico’s. Daarnaast onderzoekt demissionair staatssecretaris Van Marem momenteel Roblox, een populaire gameomgeving, terwijl er politiek gesprek gaande is over leeftijdsverificatie op sociale media en in games.
Kinderen geven zelf aan dat ze in contact komen met vreemden en gepest worden, wat risico’s met zich meebrengt als ouders hier geen zicht op hebben. Dit kan leiden tot grensoverschrijdende verzoeken, emotionele gevolgen door pesten of sociale druk door groepsdynamieken zoals uitsluiting en cyberpesten.
“Online toxicity kan negatieve gevolgen hebben voor spelers. Ze kunnen psychische gevolgen ervaren zoals, angst, somberheid, stress en sociaal isolement. Dit kan ertoe leiden dat mensen geen plezier meer ervaren aan online gamen, terwijl dat toch vooral leuk zou moeten zijn", Sandra Groenhuijsen van OffLimits.
Oproep tot samenwerking
HackShield pleit voor een integrale aanpak waarbij overheid, gemeenten, gamebedrijven, onderwijs, techplatforms en ouders samenwerken aan digitale veiligheid. Om ouders direct te ondersteunen, is een gratis toolkit ontwikkeld met concrete handvatten om kinderen veilig te begeleiden in online gameomgevingen.
"We hoeven kinderen echt niet offline op te sluiten, we moeten vooral naast ze gaan zitten. Game mee, praat mee, begrijp hun wereld. Dáár begint digitale veiligheid & weerbaarheid", zegt Dave Maasland, CEO van ESET Nederland."
Het onderzoek is uitgevoerd door HackShield, met ondersteuning van Offlimits en het COPS-team daderpreventie van Politie Nederland.
De toolkit is hier te vinden.