Data agenten Belgische staatsveiligheid gehackt
De Belgische staatsveiligheidsdienst VSSE is slachtoffer geworden van een langdurige cyberaanval. Tussen mei 2025 en het voorjaar van 2026 wisten hackers in te breken in de Ivanti-beveiligingssoftware van een externe partner. Hierdoor zijn de persoonlijke gegevens van geheim agenten, waaronder namen, telefoonnummers en e-mailadressen, buitgemaakt.
Hoewel discretie de kern van het spionagewerk vormt, is de staatsveiligheid zelf niet direct in gevaar. De meest gevoelige, geclassificeerde informatie bleef buiten schot, aangezien deze niet via het reguliere mobiele netwerk wordt getransporteerd zo meldt RTBF.
Het is niet de eerste digitale tegenslag voor de dienst; twee jaar geleden leidde een kwetsbaarheid in andere software al tot een datalek. Hoewel de daders nog onbekend zijn, wijzen security-experts naar de aan China gelieerde spionagegroep UNC5221.
De Belgische autoriteiten en de staatsveiligheid onthouden zich vooralsnog van commentaar.