Redactie - 20 november 2011

Erik Tromp wint M&I/partners Informatie Scriptieprijs 2011


Op 23 november ontvangt Erik Tromp (Technische Universiteit Eindhoven) de M&I/partners Informatie Scriptieprijs (5000 euro) voor Informatica en Informatiekunde bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. Tromp ontwikkelde een methode om meningen in berichten op sociale media, als Hyves, Facebook en Twitter, betrouwbaar te analyseren. Zijn scriptie hierover was de beste van achttien inzendingen.

De scriptie ‘Multilingual Sentiment Analysis on Social Media’ van Tromp gaat over zijn afstudeeronderzoek in samenwerking met marktonderzoeksbureau Multiscope. Traditioneel marktonderzoek met interviews en enquêtes kost veel tijd en geld. Tromp ontwikkelde nieuwe methoden (algoritmes) en paste al eerder ontwikkelde methoden toe op een nieuw domein; publieke berichten op sociale media. Hierdoor wordt het mogelijk om nuttige marktgegevens, zoals meningen over een bepaald product, af te leiden uit al bestaande gegevens. Hij ontwikkelde zelf algoritmes voor taalherkenning en voor de beoordeling van meningen op sociale media. Zo wordt het dankzij zijn werk mogelijk om meningen op bijvoorbeeld Twitter niet alleen te herkennen, maar hier ook een positieve of negatieve waarde aan toe te kennen.

Tromp vergeleek zijn automatisch verkregen resultaten met de traditionele interpretatie van onderzoekers. Zijn nieuwe methode bleek minstens even betrouwbaar als bestaande methoden en is bruikbaar voor berichten in verschillende talen (voor zijn scriptie gebruikte hij Engels en Nederlands). Tromp hoopt dat anderen zijn onderzoek voortzetten en de methodiek verder verbeteren. Zelf werkt hij inmiddels als technisch consultant bij Accenture.

De jury vond het onderwerp nieuw en uitdagend en de ontwikkelde methode direct toepasbaar.

Tromp is blij verrast met de prijs. “Ik hoopte en droomde dat ik deze prijs zou winnen. Ik heb mijn ziel en zaligheid in het onderzoek gestopt en was zelf tevreden over het resultaat. Deze erkenning van buitenaf is dan heel mooi.”

Eervolle vermeldingen en een prijs van 1000 euro zijn er voor de scriptie van Dieter Deforce (Hogeschool Gent) en voor de gezamenlijke scriptie van Carlo Goessaert en Vincent Sercu. Deforce schreef een sterke scriptie (Content-aware video resizing) over de automatische aanpassing van de afmetingen van videobeelden op basis van de inhoud van die beelden. De scriptie van Goessaert en Sercu heeft als titel: Emulatie en modellering van draadloze sensornetwerken. In de scriptie presenteren ze de VirtualRadioTool, als platform voor het uittesten van draadloze communicatie in sensornetwerken.

De M&I/partners Informatie Scriptieprijs wordt op 23 november uitgereikt door de heer B. Melief, partner bij M&I. De jurering was in handen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen, waaronder de Akzo Nobel Science Award