Redactie - 01 juni 2012

Een vers getapt biertje door goede planning


Tapwacht Techniek, het bedrijfsonderdeel van Facilicom dat plaatsingen en onderhoud van alle tapinstallaties en het verhelpen van storingen in de Nederlandse horeca voor zijn rekening neemt, automatiseert en optimaliseert haar field service planning met ORTEC. Dit gebeurt in navolging op een aantal bedrijfsonderdelen van de Facilicom bedrijfsgroep die zijn mobiele personeel inplant met ORTEC’s geavanceerde field service planning oplossing.

Met 30 medewerkers en 4 planners is Tapwacht Techniek dagelijks druk doende om zijn klanten van de beste service te voorzien. Om de klant- en medewerkerstevredenheid te verhogen, koos Tapwacht Techniek ervoor om ook met ORTEC in zee te gaan. Office Manager Karin Sonneveldt van Tapwacht Techniek licht toe: “Gezien er al binnen diverse bedrijfsonderdelen van Facilicom gebruik wordt gemaakt van ORTEC’s planningsoplossing en de ervaringen goed zijn, gingen wij ook overstag. Op het moment plannen we nog handmatig. Met ORTEC hopen we dat de planners meer inzicht krijgen in de planning van onze monteurs. Bovendien helpt ORTEC Service Planning ons bij het maken van een optimale routeplanning, waarmee we reistijd kunnen besparen.”

Tapwacht Techniek wil vooral effectiever plannen: “Dubbele invoer is straks verleden tijd”, aldus Karin Sonneveldt. “Door alles in een systeem te zetten in plaats van te werken in verschillende bestandjes, doen we alles in een keer goed. Ook zal er minder belverkeer nodig zijn om bijvoorbeeld te vragen naar de status van een bestelling. Dankzij de koppeling met een PDA zien de planners direct wanneer een monteur vertraging oploopt of zijn opdracht heeft afgerond. De opdrachten worden nu via de PDA doorgegeven en de monteurs kan daar dus alle informatie voor de opdracht terug kan vinden. Het zal de medewerkers daarnaast helpen hun werk beter te doen, wat weer moet zorgen voor verhoging van de medewerkerstevredenheid.” Verwacht wordt dat Tapwacht Techniek na deze zomer live gaat met ORTEC’s oplossing.

Facilicom is dé toonaangevende facilitaire dienstverlener met circa 30.000 medewerkers en vestigingen in Nederland, België, Engeland en Frankrijk. Het bedrijf bedient bedrijven, overheden, onderwijsinstituten en zorginstellingen. Facilicom groeide in 2011 met 4% tot bijna 1,1 miljard euro omzet. Tapwacht is onderdeel van Facilicom en verzorgt plaatsingen van installaties voor o.a. bier, fris en koffie. Tapwacht is daarbij verantwoordelijk voor het installeren van bijvoorbeeld koelingen, aggregaten en leidingen. Ook doet Tapwacht Techniek groot periodiek onderhoud en verhelpt Tapwacht storingen aan deze apparatuur.