'Wie Big Data negeert is binnen afzienbare tijd weg'
Woensdag 10 september organiseerde CIONet bij SAS Institute in Huizen een bijeenkomst met als thema 'Co-creatie met Big Data'. Sprekers en deelnemers gingen in op de praktische stand van zaken rond Big Data. Zo waren ze het erover eens dat organisaties die er niet mee aan de slag gaan binnen enkele jaren out of business zijn. Er moet nog veel gebeuren voor er sprake is van algemene adoptie, maar negeren is geen optie meer.
Volgens partner Jeroen Kleinhoven is Big Data in de meest recente Emerging technology hypecycle van Gartner op weg naar de zogenoemde through of disillusionment. Dit kan twee dingen betekenen voor de toekomst: het fenomeen komt er niet meer uit, of het gaat weer groeien. De huidige verwachting is dat de grote mainstream adoption pas over vijf tot tien jaar jaar zal plaatsvinden. Dit betekent dat er op dit moment niet zo heel veel mensen mee voorop lopen.
Koplopers
Maar die koplopers zijn er wel. Mark van Rijmenam, oprichter van BigData-Startups.nl, gaf een aantal sprekende voorbeelden. De gemene deler bij die voorbeelden is dat de meesten zich in de Verenigde Staten bevinden. Daar lopen ze circa twee jaar voor.
Het eerste voorbeeld is WalMart, de grootste retailer ter wereld met 450 miljard dollar omzet. Zij deden al aan Big Data voordat het zo heette. Ondertussen heeft de retailer een Big Data lab opgezet,dat los staat van Wal Mart, in Silicon Valley, om gespecialiseerde tools te ontwikkelen.
Een van die tools is The Social Genome, het kroonjuweel van WalMart, de basis van alles wat ze doen met big data. Het legt honderden miljoenen relaties tussen data en records. WalMart weet zo precies wie hun klanten zijn, dankzij gegevens uit allerlei bronnen, van Facebook en Twitter tot transactiedata. Deze Mixed Data komt voort uit de visie ieder product ter wereld te kennen, iedere persoon te kennen, en die met elkaar te verbinden.
Logistiek
Een ander Big Data voorbeeld is UPS, dat jaarlijks 50 miljoen dollar bespaart door route-optimalisatie met behulp van Big Data. Op de 100.000 vrachtwagens en 2000 vliegtuigen wordt predictive maintenance en route-optimalisatie toegepast. Predictive maintenance analyseert bijvoorbeeld wanneer iets kapot dreigt te gaan. De garage wordt vervolgens ingepland in de route, voor sneller onderhoud. Route-optimalisatie combineert sensoren met weerinformatie en route-informatie. Zo vinden 10.000 route-optimalisaties per minuut plaats, op basis van 250 miljoen data-records per dag. Hiermee is UPS de meest efficiënte logistieke speler ter wereld.
Nederlandse voorbeelden zijn nog schaars, maar een goed voorbeeld is de organisatie van de openbare orden en veiligheid door de Veiligheidsregio bij Serious Request in Enschede. Big Data werd gebruikt om op een klein plein de veiligheid van de menigte te garanderen. Twitcident detecteert, filtert en analyseert alles wat er op twitter gebeurt. Daarnaast zorgt het Urban Shield System voor de juiste positionering van collega's. Met BlueMark wordt de beweging van de menigte gevolgd. De vierde pilaar bestaat uit slimme camera's. Een voorbeeld van de doeltreffendheid een een zakkenroller die gemeld werd op twitter. Die werd vervolgens gevolgd met een camera, de dichtstbijzijnde first responder werd automatisch gelocaliseerd, die de zakkenroller vervolgens uit de menigte haalde.
Innovatie
Een van de stellingen die bij dit evenement werd besproken was 'Organisaties die Big Data links laten liggen bestaan over 10 tot 15 jaar niet meer. De eensluidende opinie hierover was dat deze stelling waar is. Sterker nog, waarschijnlijk gaat het volgens de aanwezigen sneller. Want klanten worden in toenemende mate digitaal, en de snelheid waarmee dit gaat neemt toe. Inzicht helpt organisaties beter te concurreren. Er zal een nieuw evenwicht komen, ook op het gebied van de privacy.
Innovatie blijft wel belangrijk, het blijft zaak nieuwe dingen te doen. Als Apple voor de introductie van de iPhone Big Data had gebruikt, poneert een van de aanwezigen, waren ze niet met iets volledig nieuws gekomen, maar een product dat aansloot bij bestaande producten waar mensen tevreden over zijn. Het gevaar bestaat dus wel dat Big Data organisaties minder creatief maakt.