Witold Kepinski - 02 oktober 2025

Microsoft reorganiseert commerciële tak om AI-groei te versnellen

Satya Nadella, Chairman en CEO van Microsoft, heeft in een interne communicatie aan zijn werknemers aangekondigd dat het bedrijf zijn commerciële structuur reorganiseert om de tektonische verschuiving naar het AI-platform te versnellen. De reorganisatie is gericht op het versterken van de positie van Microsoft als voorkeurspartner voor AI-transformatie bij klanten.

Microsoft reorganiseert commerciële tak om AI-groei te versnellen image

Judson Althoff Benoemd tot CEO Commercial Business

Als onderdeel van deze verschuiving heeft Nadella Judson Althoff (foto), die de afgelopen negen jaar de wereldwijde verkooporganisatie leidde, gevraagd een uitgebreide rol op zich te nemen als CEO van de commerciële business. Althoff was de architect achter de opbouw van Microsoft Customer and Partner Solutions (MCAPS), wat nu volgens Nadella de "nummer één groeimotor" van het bedrijf is.

De nieuwe structuur brengt de teams voor verkoop, marketing en operations dichter bij elkaar om de groei te stimuleren en de feedbacklus met klanten te verbeteren.

Marketing onder leiding van Takeshi Numoto zal worden toegevoegd aan deze nieuwe organisatie. Numoto rapporteert nu aan Althoff als CMO, terwijl hij ook direct aan Nadella blijft rapporteren over algemene bedrijfsmodellen, planning en consumentenmarketing.

De Operations-organisatie zal eveneens onder leiding van Althoff komen te vallen, wat de levering en ondersteuning van klanten moet verbeteren.

Focus op Technische Ambitie

De herschikking stelt Nadella en de technische leiders in staat om zich "lasergericht" te focussen op het hoogste niveau van technische ambitie. Dit omvat de uitbouw van datacenters, systeemarchitectuur, AI-wetenschap en productinnovatie.

Nadella benadrukt dat deze platformverschuiving een moment van heruitvinding is, zowel voor Microsoft als voor elke werknemer. Het succes hangt af van het vermogen om de AI-mogelijkheden te combineren met menselijk kapitaal om de bedrijfsvoering van klanten te veranderen.

Nadella stelt dat de geschiedenis leert dat algemene technologieën zoals AI een stapsgewijze verandering in productiviteit en BBP-groei teweegbrengen, een belofte die Microsoft wil helpen realiseren.

Axians BN BW september oktober 2025 T-Systems 09-2025 BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2