Eva Heijblom voorgedragen als wethouder in Rotterdam
Eva Heijblom wordt op 9 juli 2026 voorgedragen als wethouder in Rotterdam. Ze maakt bij benoeming gebruik van de algemeen geldende regels voor politiek verlof.
Eva Heijblom is nu directeur-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eerder was ze onder andere plaatsvervangend secretaris-generaal bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Op korte termijn wordt een waarnemend directeur-generaal aangesteld.
Heijblom meldt over haar overstap op Linkedin:
"Na een prachtige, intensieve en leerzame periode neem ik afscheid als Directeur-Generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie.
Ik ben trots op de collega’s en organisatie die ik achterlaat. We hebben een stevige basis gelegd voor samenwerking en slagkracht. De maatschappelijke opgaven staan centraal en we werken hard aan een digitale, toekomstbestendige overheid. We zijn er nog niet, maar de beweging is ingezet. Dat hebben we samen gedaan!
In de afgelopen periode heb ik persoonlijk kritisch gekeken naar mijn eigen leiderschap. Mijn drijfveer is helder: ik wil daadwerkelijk het verschil maken, authentiek zijn en sturing geven aan grote transities. Daarbij was mijn blik op de maatschappelijke opgaven geënt op de nodige transitie van morgen, maar ik heb ook ervaren dat we ons Rijksbreed in deze fase nog bevinden in een transitie van vandaag.
Om die ambitie directer te kunnen realiseren, neem ik nu afscheid van mijn ambtelijke rol die ik zo goed ken. Ik ga een nieuwe uitdaging aan als (beoogd) wethouder Cultuur, Mobiliteit, Nachtleven en Evenementen in de stad die mij van jongs af aan dierbaar is: Rotterdam.
Voorop, vooruit, voor iedereen vul ik vanaf 9 juli aan met: geen woorden, maar daden!
Ik kijk ernaar uit om op een andere manier bij te dragen aan de stad van doen, diversiteit en daden en wil iedereen bedanken voor de inspirerende samenwerking van de afgelopen jaren."