Redactie - 06 oktober 2025

'AI maakt telefoonfraude geloofwaardiger en moeilijker te herkennen'

Telefoonfraude neemt toe in Nederland. Criminelen vervalsen telefoonnummers om hun slachtoffer te laten denken dat ze worden gebeld door een betrouwbare partij, zoals een bank of zorgverzekeraar. Dit heet 'spoofing´. Deze techniek is niet nieuw, maar wordt nu verontrustend effectief doordat oplichters ook gebruikmaken van kunstmatige intelligentie. Dit schrijf Martin J. Krämer (foto), Security Awareness Advocate, KnowBe4 in een blog.

'AI maakt telefoonfraude geloofwaardiger en moeilijker te herkennen' image

AI-stemmen maken frauduleuze oproepen nauwelijks nog van echt te onderscheiden: het wekt vertrouwen zodra een bekend telefoonnummer op het scherm verschijnt. De stem klinkt behulpzaam, professioneel en overtuigend, maar is in werkelijkheid gegenereerd door vrij beschikbare software. Hierdoor kunnen criminelen hun werkwijze opschalen en slachtoffers onder druk zetten om direct persoonlijke gegevens te delen of geld over te maken.

De kracht van deze oplichting zit in de geloofwaardigheid. Mensen gaan ervan uit dat hun telefoonnummer betrouwbaar is en herkennen niet dat de stem aan de andere kant geen mens is. Dat maakt deze techniek bijzonder lastig te doorzien. Herkenning begint daarom bij bewustwording: onverwachte telefoontjes waarbij gevraagd wordt om directe actie, horen altijd aanleiding te zijn om de verbinding te verbreken.

Instellingen zoals banken nemen namelijk in de meeste gevallen geen direct telefonisch contact op met klanten. Klinkt een voorstel toch geloofwaardig en zou het zomaar kunnen kloppen, dan blijft het verstandig om zelf contact op te nemen via het officiële nummer van de betreffende organisatie.

De bescherming tegen spoofing ligt deels in technologie – zoals het tegengaan van nummervervalsing en het verifiëren van oproepen – maar vooral in het vergroten van kennis onder gebruikers. Mensen die bekend zijn met deze vorm van fraude, herkennen de signalen eerder waardoor ze kunnen voorkomen slachtoffer te worden.

Door: Dr. Martin J. Krämer, Security Awareness Advocate, KnowBe4

T-Systems 09-2025 BW + BN Axians BN BW september oktober 2025
T-Systems 09-2025 BW + BN