Redactie - 06 juli 2013

SCC scoort compleet met Direct Solutions


Volgens IT-dienstverlener SCC Services worden steeds meer ICT-afdelingen uitgedaagd om een infrastructuur op te leveren die voldoet aan de continue verandering van de business en bedrijfsprocessen. SCC speelt hierop in met zijn SCC Direct Solutions die zorgen voor een kosteneffectieve en efficiënte ICT-infrastructuur. Voorbeelden zijn diensten als WerkplekDirect, ArchiefDirect en PrintDirect die worden geleverd op basis van een pay-per-use model. Wim Uiterdijk (foto), directeur van SCC Services: “SCC staat voor een geïntegreerde, allesomvattende aanpak van de ontwikkeling en het uitbesteden van ICT-infrastructuur tot aan het implementeren van moderne technologieën als virtualisatie, aggregatie en cloud computing. Dit zorgt ervoor dat de IT-afdeling aansluit op de business processen.”

De SCC Direct Solutions zijn gebaseerd op de jarenlange ervaring in het leveren van Managed Services en ICT-oplossingen. “De SCC Direct Solutions bieden organisaties een breed scala aan voordelen”, aldus Wim Uiterdijk, directeur van SCC Services. “De diensten spelen in op de vraag hoe de huidige kosten kunnen worden verlaagd door efficienter gebruik van resources. SCC wil met de Direct Solutions organisaties helpen hun time-to-market te versnellen en de productiviteit van ICT-afdelingen en ICT-processen te verbeteren door deze te automatiseren. Verder zorgen de Direct Solutions van SCC Services dat bedrijven compliant zijn en de regelgeving naleven. SCC Direct Soltions gaan meer dan alleen om de techniek en de prijs. Het moet gaan om gebruik en verbruik van IT en de business processen.”

WerkplekDirect
Johan-Willem Hesseling, manager Solutions & Engineering Services bij SCC Services, zegt dat SCC Direct Solutions bestaan uit zeven diensten. “Dat zijn WerkplekDirect, ArchiefDirect, PrintDirect, SoftwareDirect, ServerDirect, BackupDirect en HardwareDirect. WerkplekDirect is een desktop-as-a-service oplossing. ServerDirect is een provisioning ofwel IaaS oplossing. Wij zetten de diensten zo in elkaar zetten dat ze een unieke positie krijgen, zoals IaaS als enabler voor de werkplek. BackupDirect leveren we op basis van CommVault technologie, waardoor je data en apps altijd beschikbaar zijn." 

SCC Innovation Center

SoftwareDirect wordt aangeboden als centraal platform, als SaaS dienst met bijvoorbeeld Microsoft Exchange, SharePoint, Lync, SQL en Symantec antivirus en BMC monitoring, vervolgt Hesseling. "SCC Direct Solutions kennen een standaard implementatie aanpak met de volgende fasen: analyseren, definiëren, implementeren en beheren. We kijken ook naar business processen, hoe applicaties presteren op de infrastructuur en voeren verbeteringen door. Verder bieden we risico en impact analyses, bijvoorbeeld vanuit security oogpunt en een health check van de IT-omgeving. Daarnaast zetten we roadmaps op hoe een klant zijn IT kan consolideren. Onze Direct Solutions kunnen zowel vanuit een klant locatie, SCC datacenter of combinaties daarvan worden geleverd. In het nieuwe kantoor van SCC in Utrecht staat het SCC Innovation Center, een inspirerende ruimte waar alle SCC Direct Solutions live gedemonstreerd kunnen worden.”

One Touch self service voor HR-medewerkers
SCC is gestart met de SCC Direct Solutions, omdat steeds meer bedrijven hun IT uitbesteden, aldus Uiterdijk. “De diensten kunnen niet alleen door IT-managers worden uitgerold, maar ook door een HR-manager of marketeer. We bieden een One Touch self service voor HR-medewerkers. Die kunnen dan via hun scherm in een paar tikken een complete werkplek voor een werknemer regelen, zoals e-mail account, applicaties en telefoon. Elke werknemer kan ook eigen apps krijgen, onder andere met een self service portal. De IT of HR-manager kan bepalen welke apps de werknemer krijgt. Door dit nieuwe aanbod wordt het hele denken vanuit IT-management anders. Het gaat erom wat je biedt aan nieuwe werknemers en wat je uitschakelt als er mensen vertrekken. SCC Direct Solutions bieden een hoog service level agreement (sla) die voor 100 procent wordt nagekomen. Als we zeggen dat we binnen vier uur leveren, dan doen we dat ook.”

Continuïteit en security
SCC wil met zijn Direct Solutions een verdere stap nemen van volume naar value business, aldus Uiterdijk. “De kunst is dat we het vele wat we kunnen compact presenteren. Het gaat om de identiteit die je laat zien. Wij leveren direct IT on-demand. Dat doen we on-premise, via de private cloud en een hybride cloud. We leveren wat de klant wil. We bieden onderhoud en diensten, logistiek, infrastructuur, werkplek, applicaties, back-up & archivering, printing, continuity en security. We volgen de strategie van IT-afdelingen zoals consolidering, virtualisering en automatisering. SCC’s Direct Solutions bieden voor de hele organisatie continuïteit en security.”

Hesseling vervolgt: “We bieden een maandelijks afrekeningmodel voor de SCC Direct Solutions. We bieden gehoste diensten op basis van cloud technologieën aan, maar we noemen dat niet cloud. Vaak schrikt de naam cloud mensen af, omdat ze direct denken aan een publieke cloud. De gehoste diensten worden vanuit Equinix datacenters in Nederland aangeboden en worden volledig door SCC beheerd. Maar ze kunnen ook op klantlocatie, on-premise worden uitgerold. Het betreft oplossingen waarmee klanten direct kosten kunnen besparen.”

Uitbesteding
Het SCC Direct Solutions portfolio wordt op maat aangeboden, vervolgt Uiterdijk. “Elk type klant gaat anders om met de uitdaging, zoals enterprise, overheid en onderkant mkb. Ze hebben allemaal een andere mening over de cloud. Dat bepaalt je salesmodel en go-to-market model. Het volledig uitbesteden van een datacenter vinden enterprise klanten vaak fijn, maar ze willen niet dat er in de data wordt gekeken. Maar midmarket klanten laten veel door ons beheren, omdat ze zelf hiervoor geen mankracht en middelen hebben. Daarnaast gaat de CIO en CFO anders om met dit vraagstuk. We zien vaker bij enterprise externe adviseurs aan tafel die tussen de directie en het IT-management in staan. Als je over uitbesteding praat met een IT-afdeling, dan praat je als het ware met de kalkoen over kerst. SCC wordt vaak als adviseur gevraagd, maar we hebben liever een externe adviseur die dat bepaalt. Veel zaken zijn geautomatiseerd, behalve de IT zelf. Je moet keuzes maken wat je zelf gaat doen en wat je gaat uitbesteden.”

Shared service center
Eindgebruikers kunnen rekenen op uitgebreide support, zo vervolgt Hesseling. “We hebben in Utrecht een Nederlandstalige service center (service desk inclusief remote beheer) en in Roemenië een meertalige shared service center. We bieden service level agreement en standaardisatie. We kunnen snel diensten inrichten door onze goede producten met leveranciers en onze ISO 27001 certificering. Voor onze service desk dienst maken we o.a. gebruik van Symantec Altiris configuratie management software. Voor de monitoring van zakelijke applicaties gebruiken we BMC software. We hebben ook milieu- en kwaliteitsbeheer.”

Managed Services
Accountmanagers worden bij de verkoop van SCC Direct Solutions ondersteund door onze backoffice (Business Operations) die orders verwerkt en contacten met leveranciers onderhoudt, aldus Hesseling. “Deze afdeling is gekoppeld aan onze logistieke organisatie en rolt deze producten uit. Ten tweede hebben we een Managed Services divisie bestaande uit Service Desk en Service Delivery Managers, deze divisie is vooral relatie en IT incident gedreven. De Project Management Office houdt alle projecten in de gaten en zorgt voor facturatie van onze diensten. Verder hebben we een Solutions & Engineering Services divisie waar projecten, consultancy, field services en on sites services onder zijn gebracht. Deze divisie wordt vooral door IT veranderingen gedreven op korte en langere termijn.”

Uiterdijk zegt dat, door de strak georganiseerde structuur van de SCC Direct Solutions, werknemers altijd goed verzekerd zijn van goede IT-oplossingen die werken. “We hanteren daarbij altijd drie termen die hoog in het vaandel staan. Dat is flexibiliteit rond het aantal medewerkers, continuïteit van processen en voorspelbaarheid in kosten.”

Door: Witold Kepinski


Datacollectief BW 13-05-2024 tm 03-06-2024 CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024