Redactie - 11 januari 2016

Big Data: 'Intransparantie is de grootste fout die we kunnen maken'

Hoe maak je het gebruik en de Return On Investment van Big Data binnen een organisatie zo concreet mogelijk? Over dat thema organiseert Euroforum onder de noemer 'Big Data in de financiële sector' op 4 februari 2016 een congres. Een van de sprekers is René Frijters, oprichter en directeur van Knab. “Financiële instellingen zitten nog teveel op de modus dat data van de klant eigendom zijn van de bank."

Waar staat de financiele sector (en Knab in het bijzonder) wat betreft Big Data?
"Bij Knab gebruiken wij data met name om klanten pro-actief van financiele tips te kunnen voorzien. Banken praten veel over ‘klantgericht ondernemen’ maar omdat ze data amper gebruiken is er veelal sprake van product push. Zo heb ik nog geen bank gezien die digitaal en op klantniveau klanten wijst op mogelijke financiële risico’s als ze over 20 jaar met pensioen gaan, of een klant vertelt dat hij/zij voordelig kan sparen voor het pensioen omdat er een lease-auto gereden wordt. Bij Knab hebben we 120 alerts ontwikkeld, die op basis van de data die we van de klant hebben (verrijkt met externe data) klanten wijst op risico’s en kansen."

Welke uitdagingen liggen er nog momenteel om Big Data projecten binnen financiële instellingen op te starten en succesvol te maken?
"De belangrijkste uitdaging is privacy en het delen van data. Op privacy gebied heeft dit naast regelgeving betrekking op het verkrijgen van vertrouwen van de klant. Alleen als de klant zijn data wil delen, kunnen we de klant optimaal van onze diensten voorzien. Zonder info ook geen goed financieel inzicht en advies. Daarnaast zullen alle financiële instellingen het principe moeten hanteren dat de gegevens van de klant zijn en dus ook bereid moeten zijn te delen met andere financiële instellingen als de klant dat wil. Hier is nog een hele weg te gaan. Financiele instellngen zitten nog te veel op de modus dat data van de klant, eigendom zijn van de bank."

Wat vindt u een voorbeeld van een zeer succesvol business model rondom big data?
"Google. Als er 1 bedrijf is die echt geld weet te verdienen op basis van het meten van gedrag is het Google wel. Iedere klik die wij doen levert voor Google een verbetert klantprofiel op. En hoe beter het profiel is van een google gebruiker, en hoe beter Google weet waarop gebruikers zoeken, hoe meer ze kunnen vragen aan aanbieders van producten en diensten. Maar dat geldt meer en meer ook voor bijvoorbeeld alle social media sites."

Wat zijn de grootste fouten die financiële instellingen maken met Big Data?
"De grootste fout die we kunnen maken, is er niet transparant mee om te gaan. We moeten onze klanten vertellen wat we met de data willen doen en attijd eerst expliciet toestemming vragen de data te mogen gebruiken. Ook moeten we uitleggen hoe wij aan bepaalde adviezen / financiële tips komen, respectievelijk wat we er aan verdienen. Transparantie leidt tot vertrouwen en zonder vertrouwen heeft een bank geen bestaansrecht."

Wat zijn goede eerste stappen/quick wins die financiële bedrijven kunnen maken op het gebied van Big Data?
"Ik denk dat Knab een goed voorbeeld is hoe je met Big Data om kan gaan. Wij zijn pro-actief en gebruiken data in het voordeel van de klant. Maar ook voor Knab geldt: het zijn pas de eerste verkenningen."

In samenwerking met Banking Review

Gartner BN tm 12-11-2025 - 4