Witold Kepinski - 02 augustus 2025

VodafoneZiggo rapporteert daling omzet en EBITDA

VodafoneZiggo heeft in het tweede kwartaal van 2025 een omzetdaling van 2,4% tot 990 miljoen euro genoteerd, zo blijkt uit de kwartaalcijfers die mede-eigenaar Liberty Global publiceerde. De aangepaste EBITDA daalde met 9,1% naar 438 miljoen euro, onder andere als gevolg van hogere marketing- en contentkosten. Het bedrijf meldt echter wel dat de uitvoering van een nieuwe strategische koers leidt tot commerciële verbetering.

VodafoneZiggo rapporteert daling omzet en EBITDA image

Volgens Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo, zijn de eerste positieve effecten van de strategiewijziging al zichtbaar. "Bemoedigend is dat we gedurende het tweede kwartaal tekenen van commerciële verbetering zagen, met name in vaste internetdiensten," aldus Drost. De focus van het bedrijf ligt naar eigen zeggen op klantwaarde, wat zich vertaalt in betere prestaties en hogere klanttevredenheid.

Commerciële en financiële resultaten

De daling van de omzet wordt deels toegeschreven aan een afname van het aantal internetklanten. De inkomsten uit vaste zakelijke diensten en Ziggo Sport stegen daarentegen. De daling van de aangepaste EBITDA wordt onder andere verklaard door hogere UEFA-programmakosten en grotere marketingcampagnes.

Op commercieel vlak zag het bedrijf een verbetering in het behoud van klanten, mede door de introductie van een nieuw internetportfolio en proactieve klantmigraties. Het netto-verlies van klanten verbeterde in het tweede kwartaal met 3.000 naar 27.500 ten opzichte van het eerste kwartaal. De introductie van de Wifi Garantie droeg volgens het bedrijf bij aan een hogere klantloyaliteit. In het consumentensegment steeg het aantal mobiele klanten met 6.000, terwijl het zakelijke segment een daling kende door het beëindigen van overheidscontracten.

Strategische plannen en investeringen

VodafneZiggo zet vol in op de modernisering van zijn netwerk en de verbetering van zijn dienstverlening. Het bedrijf kondigde een samenwerking aan met DELTA Fiber, waardoor het vaste netwerk vanaf 2026 met 600.000 huishoudens wordt uitgebreid. Daarnaast zijn de voorbereidingen voor de uitrol van 2 Gbps-internet en uiteindelijk 8 Gbps-internet via DOCSIS 4.0 in volle gang.

Ook de uitrol van het 5G-netwerk op de 3,5 GHz-band is volgens plan en zorgt voor meer capaciteit en een betere dekking. Sinds 1 juli hanteert VodafoneZiggo bovendien een nieuwe organisatiestructuur met gespecialiseerde teams per merk (Ziggo, Vodafone en hollandsnieuwe), met als doel sneller te kunnen inspelen op klantbehoeften en marktontwikkelingen.

CFO Drost benadrukt dat het bedrijf vasthoudt aan de eerder gecommuniceerde, herziene verwachtingen voor het gehele jaar 2025.

Gartner BN tm 12-11-2025 - 3