Wouter Hoeffnagel - 22 maart 2016

6 op de 10 bedrijven heeft Het Nieuwe Werken omarmd

63% van de bedrijven heeft Het Nieuwe Werken (HNW) omarmd. Organisaties met meer dan 100 werknemers zijn hierbij uitschieters. De mate waarin HNW is omarmd blijkt onder andere afhankelijk van de regio waar een bedrijf is gevestigd. In het westen van Nederland werkt personeel het meest op een andere plek dan de vaste werkplek op kantoor (70 procent). In het oosten ligt dit percentage op 55 procent.

Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau No Ties in opdracht van Plantronics onderzoek naar de status van Het Nieuwe Werken in Nederland. Ondanks dat bij het merendeel van de bedrijven in Nederland HNW is ingevoerd, lijkt de overstap in de praktijk lastiger te zijn dan vooraf gedacht. Hierdoor worden kansen die HNW biedt niet volledig benut.

11% van de bedrijven verbiedt HNW
37 procent van de ondervraagde personeelsleden geeft aan het liefst 100 procent van zijn tijd op de vaste werkplek op het kantoor van de werkgever te werken. 34 procent werkt 80% van de tijd op kantoor. Bij 11 procent van de ondervraagde bedrijven is thuiswerken niet toegestaan. Het percentage is het hoogst bij bedrijven met tussen de 1 en 9 werknemers (41 procent). Dat is opmerkelijk vanwege de positieve houding van de ondervraagden tegenover HWN. 48 procent is positief en 17 procent heel positief. Slechts 4 procent staat er negatief en 1 procent heel negatief tegenover. Daarnaast juicht 30 procent van de respondenten een wettelijk recht op thuiswerken zelfs toe.

De verhoogde flexibiliteit is voor medewerkers de belangrijkste reden om voor Het Nieuwe Werken te kiezen (80 procent), gevolgd door tijdsbesparing (73 procent) en verhoogde productiviteit (65 procent). Het realiseren van betere resultaten komt met 63 procent op de vierde plaats. Het ervaren van minder stress is voor bijna de helft van de respondenten belangrijk (47 procent) en voor 14 procent cruciaal. Verduurzaming door reductie van de CO2-uitstoot is voor 38 procent van de ondervraagden belangrijk.

Pionier in Het Nieuwe Werken
Frank Timmermans, country manager Benelux & Nordics bij Plantronics, licht toe: “Nederland wordt vaak gezien als koploper en pionier op het gebied van Het Nieuwe Werken. Veel bedrijven die via dit concept werken, plukken er de vruchten van. Ik hoef daarvoor alleen maar naar mijn eigen organisatie te kijken, en zie een enorme toename in de werknemerstevredenheid, afname van het ziekteverzuim, verhoogde productiviteit en lagere huisvestingskosten. Maar toch blijkt dat een goede, structurele invoering bij veel bedrijven mislukt of in het ergste geval wordt het zelfs verboden."