Merken Apple en Google onttronen Coca-Cola
Apple is de nieuwe nummer één in de ranglijst van de 100 meest waardevolle merken. Coca-Cola was 13 jaar lang koploper, maar moet zich nu tevreden stellen met de derde plek. Google staat tweede in de jaarlijkse Best Global Brands-lijst van Interbrand.
Apple heeft nu een merkwaarde van 72,7 miljard euro, iets meer dan Google (69 miljard euro). Coca-Cola volgt op afstand met 58,6 miljard euro. Voor managing director Patrick Stal van Interbrand Amsterdam is de opmars van Apple geen verrassing. "Zo nu en dan verandert een bedrijf ons leven, niet alleen met zijn producten maar met zijn hele gedachtengoed. Dit is de reden waarom we na 13 jaar Coca-Cola aan de top van Best Global Brands, nu Apple op nummer één terugzien", stelt hij.
De technologiesector is dit jaar de dominante kracht in de Best Global Brands-lijst. Zeven van de top 10-merken komen uit de techwereld (behalve Apple en Google ook nummer 4 IBM, nummer 5 Microsoft, nummer 6 General Electric, nummer 8 Samsung en nummer 9 Intel) en vier technologiemerken behoren tot de vijf snelste in waarde stijgende merken (nummer 52 Facebook +43 procent, nummer 2 Google +34 procent, nummer 1 Apple +28 procent en nummer 19 Amazon +27 procent).
Aan de andere kant is Nokia verantwoordelijk voor de grootste daling in merkwaarde ooit in de geschiedenis van de ranglijst, die sinds 2000 wordt gepubliceerd. De Finse smartphonefabrikant zag de merkwaarde met maar liefst 65 procent kelderen en staat nu op de 57e plek. Yahoo en BlackBerry zijn dit jaar niet terug te vinden in de lijst van Interbrand. Gamereus Nintendo (plaats 67) laat met een daling van 14 procent ook een stevig verval in merkwaarde zien, net als nummer 61 Dell (-10 procent).
Net als vorig jaar herbergt de Best Global Brands-lijst drie Nederlandse gezichten: Philips staat op plek 40, Shell op 73 en Heineken op 92. De gezamenlijke merkwaarde van de Hollandse bedrijven is ten opzichte van vorig jaar met bijna 11 procent toegenomen. "Vanzelfsprekend een goede ontwikkeling, maar evident is ook dat er kansen liggen voor het drietal wanneer we constateren dat Philips, Shell en Heineken samen goed zijn voor 'slechts' 1,3% van de totale merkwaarde in de lijst", aldus Stal.
(c) ANP