Wouter Hoeffnagel - 03 maart 2016

Vooral KPN komt onder druk te staan door nieuwe Vodafone-Ziggo combinatie

Conclusr Research sprak in februari al op basis van een analyse op bestaand onderzoeksmateriaal het vermoeden uit dat de aangekondigde samenwerking tussen Ziggo en Vodafone in de vorm van een gezamenlijk bedrijf voor behoorlijke verschuivingen in het telecom landschap zou kunnen gaan zorgen. Nu, ongeveer een maand later kan een eerste balans op basis van bevraging van de markt worden opgemaakt. Conclusr Research heeft daartoe 343 ICT verantwoordelijke functionarissen van zowel grote als kleine organisaties in Nederland geïnterviewd. de balans lijkt negatief door te slaan voor KPN en positief voor de nieuwe Vodafone-Ziggo combinatie. Maar door de inperking van het aantal partijen zal deze ontwikkeling mogelijk prijsopdrijvend gaan werken voor de markt.

Conclusr Research heeft na de aankondiging door Vodafone en Ziggo haar lopende marktonderzoek naar Convergentie uitgebreid met de vraagstelling hoe de verschillende organisaties (klanten en niet-klanten) tegenover de nieuwe Vodafone / Ziggo combinatie staan. Gevraagd is hoe groot men de kans inschat dat men (meer) diensten op gebied van mobiele telefonie en/of datacommunicatie bij deze nieuwe combinatie gaat afnemen. Of dat men mogelijk juist afscheid denkt te gaan nemen van Vodafone-Ziggo.

Veel bestaande klanten blijven
Een aanzienlijk deel van de huidige Vodafone en de huidige Ziggo klanten blijkt sterk te overwegen hun dataverkeer dan wel hun mobiele telefonie via deze nieuwe combinatie te laten verlopen. Meer specifiek geeft 17% van de Vodafone-klanten aan ook hun dataverkeer bij deze nieuwe combinatie neer te gaan leggen en geeft 21% van de huidige Ziggo-klanten aan in die nieuwe situatie ook hun mobiele telefonie aan deze nieuwe combinatie toe te gaan vertrouwen. Het aantal bedrijven dat juist zou overwegen deze nieuwe combinatie de rug te gaan toekeren noemt Conclusr verwaarloosbaar klein.

In dezelfde analyse is ook gekeken naar de effecten op klanten van andere telecom partijen. En dan blijkt dat de nieuwe marktcombinatie Vodafone-Ziggo naar verwachting verlies van klanten op zal gaan leveren voor KPN. Conclusr Research spreekt de verwachting uit dat in deze nieuwe situatie, waarin slechts twee partijen zelfstandig het volledige portfolio aan spraak- en datadiensten aan de markt kunnen leveren, prijsstijgingen in de markt het resultaat zullen zijn.

Marktsituatie 2015
Jarenlang is KPN de onbetwiste marktleider in telecomdiensten. Conclusr verwacht dat de aangekondigde verregaande samenwerking tussen Ziggo en Vodafone voor de Nederlandse markt een zeer serieuze bedreiging gaat vormen voor dit marktleiderschap. Hiervoor heeft het bedrijf gekeken naar de door haar in 2015 verzamelde marktcijfers op het gebied van vaste telefonie, mobiele telefonie, vaste datacommunicatie en mobiele datacommunicatie diensten.

Op het gebied van spraakdiensten (dus telefonie) houdt KPN een zeer goede grip op de markt. Dit uit zich vooral in vaste telefonie. Conclusr concludeert echter dat de markt voor vaste telefonie flink onder druk komt te staan. Mobiele telefonie is nog steeds een groeimarkt. Met name op deze markt heeft de nieuwe Ziggo-Vodafone combinatie een bijzonder goede uitgangspositie en hoeft het bedrijf niet veel terrein meer goed te maken op KPN om zich qua marktpenetratie marktleider te mogen noemen.

Datacommunicatie
In datacommunicatie diensten een soortgelijk beeld. Vaste datacommunicatie is weliswaar nog groeiende als totale markt, maar mobiele datacommunicatie zit sterker in de lift. En ook hier is de nieuwe marktcombinatie een geduchte concurrent voor KPN.

Forescout 08/05/2025 t/m 16/05/2025 BW DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Jamf Cybersec 2025 3 BW + BN