Wouter Hoeffnagel - 05 oktober 2018

Driekwart van de financiële dienstverleners zet in 2020 RPA in

Automatisering met behulp van softwarematige robotica en kunstmatige intelligentie (AI) gaat een steeds grotere impact hebben op financieel dienstverleners. Naar verwachting maakt in 2020 zo'n 73% van alle corporate controllers gebruik van robotic process automation (RPA).

Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner. De groei wordt vooral gedreven door essentiële verschillen tussen RPA en traditionele financiële oplossingen. In tegenstelling tot traditionele technologieën geeft RPA de mogelijkheid processen of delen van een processen te automatiseren. Denk hierbij aan het automatiseren van individuele taken of componenten van een proces om het gehele proces efficiënter te maken.

Standaardiseren en vervolgens automatiseren

'Standaardiseren en vervolgens automatiseren' is voor financiële afdelingen lange tijd de mantra geweest bij het implementeren van nieuwe technologieën. De traditionele aanpak reduceert de kans op mislukte projecten, maar zorgt vaak voor langere implementatietijden en bemoeilijkt de mogelijkheid vroegtijdig te vruchten te plukken van implementaties.

"Hoewel standaardisatie nog steeds van belang is bij de omarming van RPA, zorgt de flexibiliteit van de technologie dat financiële leiders automatisering veel sneller kunnen omarmen dan voorheen mogelijk was", aldus Johanna Robinson, finance practice leader bij Gartner. "Standardize-as-you-go vereist een verschuiving in de mindset van financiële leiders, maar de potentiële directe voordelen van RPA op huidige processen maakt deze nieuwe aanpak het implementeren waard."

Voordelen van RPA

Directe voordelen van RPA die Gartner ziet zijn:

  • Het creëren van capaciteit vanaf dag één: sommige delen van het proces kunnen per direct worden geautomatiseerd, waardoor financiële teams per direct uren handmatige werk uit het proces kunnen halen en menselijke capaciteit kunnen vrijmaken voor meer complexe en moeilijker te automatiseren onderdelen van het proces.
  • Dubbelwerk elimineren: Gedurende het automatiseringsproces bouwen teams code met if/then logica, wat helpt inefficiëntie in het onderliggende proces te identificeren en mogelijkheden biedt voor standaardisatie. Teams die eerst standaardiseren zullen nog steeds moeten automatiseren en een deel van hun werd tijdens het codeerproces opnieuw moeten uitvoeren.
  • Disruptie voor de rest van het team minimaliseren: Processtandaardisatie die vereist dat mensen de wijze waarop zij werken aanpassen, vereist in veel gevallen significant change management en is gevoelig voor verstoringen en weerstand vanuit personeel. Het standaardiseren van een proces met robots in plaats van mensen elimineert deze uitdagingen.

De korte termijn voordelen van RPA zijn volgens Gartner vooral gericht op de betrokkenheid van medewerker en het voorkomen van dubbelwerk. Op termijn biedt RPA meer voordelen, waaronder het hervormen van het personeelsbestand door full-time medewerkers in te kunnen zetten voor complexere taken. Naarmate meer RPA-implementaties worden uitgevoerd, levert het combineren van RPA-programma's eveneens voordelen op. In tegenstelling tot traditionele technologieën vereist RPA minder onderhoud, genereert het zijn eigen audit trial en wordt additioneel werk rond compliance met regelgeving geminimaliseerd.