Wouter Hoeffnagel - 21 mei 2021

Eurovisie Songfestival kiest voor slimme technologie van EY

Eurovisie Songfestival kiest voor slimme technologie van EY image

Het Eurovisie Songfestival dat van 18 tot en met 22 mei plaatsvond in het Rotterdamse Ahoy, en door het kabinet was aangewezen als fieldlab-evenement, heeft gebruik gemaakt van slimme technologie van onder andere SAP onder regie van EY.

De organisatie had diverse maatregelen getroffen tegen de verspreiding van het coronavirus. Zo was naast Ahoy een testcentrum opgezet waar artiesten, personeel en journalisten zich elke 48 uur moeten laten testen. Ook moest iedereen in het complex een mondmasker dragen. Daarnaast bleef social distancing de norm.

Flockey meet de afstand

Voor het garanderen van de social distancing werd gebruikgemaakt van Flockey van Unlimited Solutions. Het Eurovisie Songfestival in Rotterdam was het eerste grootschalige evenement waar Flockey wordt ingezet, zowel voor alle medewerkers en delegaties als voor het publiek.

Flockey meet de afstand tussen bezoekers met behulp van geanonimiseerde Bluetooth Low Energy-gegevens van mobiele apparaten. De app geeft de organisatoren realtime inzicht in de bezoekersstromen, de locatie van bezoekers en medewerkers en de onderlinge afstand. Op deze manier draagt Flockey bij aan de veiligheid.

Gepatenteerde technologie

Flockey maakt gebruik van EY’s gepatenteerde Proximity Monitor, van technologie van het Scandinavische Forkbeard en van het SAP Business Technology Platform en SAP Analytics Cloud. Een combinatie die eerder al goed was voor een SAP Innovation Award.

De EY Proximity Monitor werd al met succes ingezet, onder andere tijdens drie golfkampioenschappen van The European Tour. De organisatie had hiermee inzicht in de sociale afstand tussen golfers, ondersteunend personeel en gasten, en in de effectiviteit van de social distancing.

Veilig en verantwoord

“We zijn trots dat we de oplossing van EY, Forkbeard en SAP onder de naam Flockey mogen uitrollen in de evenementenbranche”, zegt Olivier Monod de Froideville van Unlimited Solutions. “Onze branche ligt al meer dan een jaar stil. Het is dan ook mooi dat we met Flockey kunnen bijdragen aan het veiliger organiseren van grootschalige events.”

“De EY Proximity Monitor stelt evenementenlocaties en -organisatoren in staat om op verantwoorde wijze publiek te ontvangen”, aldus Tom Velema en Bernd Kramer van EY. “Op basis van de data kunnen zij aantonen dat de maatregelen voor social distancing werken. Deze oplossing is bovendien eenvoudig op elke schaal toe te passen, tegen relatief lage kosten.”