Redactie - 27 december 2021

Digitaal uittreksel BRP moet het eenvoudiger maken voor inwoners en gemeente

Digitaal uittreksel BRP moet het eenvoudiger maken voor inwoners en gemeente image

Een uittreksel uit de BRP. Iedereen heeft of krijgt er weleens mee te maken. Je hebt een dergelijk ‘waardepapier’ van de gemeente nodig omdat je gaat trouwen bijvoorbeeld of omdat de woningbouwvereniging erom vraagt bij inschrijving. Het opvragen van een uittreksel is voor gemeenten een tijdrovende klus én voor de aanvrager een lastig en onnodig ingewikkeld proces. Kan dit niet veel klantvriendelijker vroegen een paar gemeenten zich af. 

Onder regie van Dimpact werken gemeenten en marktpartijen samen om uittreksels op een veilige manier te digitaliseren en gemakkelijker aan inwoners aan te bieden. Het resultaat? Meer tevreden inwoners én een efficiëntere bedrijfsvoering voor gemeenten zo meldt digitaleoverheid.nl. In 2020 ontving het project een bijdrage uit het Innovatiebudget van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Het project is een initiatief van de gemeente Haarlem.  De coalitie werkt gezamenlijk aan een technische oplossing. Een toepassing die gemeenten zelf kunnen implementeren in hun eigen systemen. De oplossing is overigens niet alleen bedoeld voor de gemeenten die intensief samenwerken. Het is ontwikkeld volgens de uitgangspunten van de Common Ground principes van VNG Realisatie. Eén keer ontwikkelen en bij 352 gemeenten hergebruiken. Het project staat inmiddels aan de vooravond van het in gebruik nemen van de centrale voorziening waarbijk klanten gebruik makenm van een inclusieve QR-code

Lees verder het artikel met Jaap van Vliet, regisseur samenwerking bij Dimpact en Frank Lieuwen, projectleider dienstverlening bij de gemeente Harderwijk die samenwerken rond dit project.