Floris Hulshoff Pol - 27 oktober 2022

Driekwart van Nederlandse kantoormedewerkers is gelukkig met hun werk

Driekwart van Nederlandse kantoormedewerkers is gelukkig met hun werk image

Driekwart van de Nederlandse kantoormedewerkers is gelukkig met hun werk en voor het merendeel (70%) draagt werk zelfs bij aan een gelukkig leven. In het hybride werk tijdperk is het belang van een goed functionerende werkplek belangrijker dan ooit. Flexibiliteit van de werkplek (43%) en een goed functionerende digitale werkplek (36%) worden gezien als zeer belangrijk. Reden genoeg voor organisaties om de IT experience tot een minimum te beperken. 2 op 3 Nederlanders (65%) ervaart wekelijks IT-problemen op het werk en de helft geeft aan dat IT-problemen een belangrijke bron van frustratie en verspilde tijd is tijdens hun werkdag. Dit blijkt uit een onderzoek van HP uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau DirectResearch onder meer dan 1000 werkende Nederlanders tussen 18 en 65 jaar oud. In dit onderzoek werd het werkgeluk onder Nederlandse medewerkers onderzocht.

Nederlandse kantoormedewerkers overwegend gelukkig

Een zeer groot deel van de ondervraagden is gelukkig met het werk (75%) dat zij doen, 70% geeft zelfs aan dat werk bijdraagt aan hun levensgeluk. Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan het werkgeluk van deze medewerkers. Dit varieert van erkenning en waardering van leidinggevenden (55%), hoogte van salaris of bonus (54%) tot flexibiliteit van de werkplek (43%). Daarnaast geeft ruim 1 op 3 (36%) van de medewerkers aan dat de beschikking over een goede werkplek inclusief laptop, extra scherm en randapparatuur voor hen bijdraagt aan werkgeluk. Secundaire arbeidsvoorwaarden als een leaseauto of sportschoolabonnement (12%), en een kerstpakket (20%) komen pas na de werkplek.

IT issues verspilde tijd tijdens de werkdag

Van de Nederlandse medewerkers die een laptop of pc gebruiken voor hun werk geeft 2 op 3 (65%) aan wekelijks te maken te krijgen met IT-problemen. Een even groot deel heeft in het afgelopen jaar IT-ondersteuning nodig gehad om problemen op te lossen. Opmerkelijk is dat mannen significant vaker IT-ondersteuning nodig hadden dan vrouwen. Mannen (43%) hebben het afgelopen jaar vaker 1 à 2 keer IT-ondersteuning gehad dan vrouwen (36%). Mannen (68%) ervaren dan ook significant vaker IT-problemen dan vrouwen (62%).

Meer dan de helft van de ondervraagden (53%) geeft aan wekelijks tot 30 minuten kwijt te zijn aan IT-problemen. Niet verrassend dat ruim de helft (51%) van mening is dat deze problemen een belangrijke bron van frustratie en verspilde tijd zijn tijdens de werkdag.

Op de vraag hoe kantoormedewerkers liever hun tijd zouden indelen als zij 1 uur per week ‘terug’ zouden krijgen geeft 1 op 3 (36%) aan dit door te willen brengen met gezin of vrienden, te gaan sporten (33%) of ontspannende activiteiten als yoga en meditatie (18%) te willen ondernemen.

HP Services aanbod ontzorgt (IT)-managers en kantoormedewerkers

Hoewel een groot deel van de Nederlandse kantoormedewerkers te maken krijgt met IT-problemen en aangeeft dat dit verspilling van hun werkdag oplevert zijn er wel oplossingen die deze problemen kunnen verminderen en ervoor kunnen zorgen dat medewerkers minder gefrustreerd en gelukkiger aan het werk kunnen. Met het services aanbod van HP ontvangt een bedrijf kritische expertise, inzichten, oplossingen en verbeterde IT-mogelijkheden om medewerkers op kantoor, thuis en overal daartussenin te ondersteunen. HP Services helpt om de zich ontwikkelende werkplek van vandaag te optimaliseren met deskundig beheerde, intelligent geautomatiseerde services.

Binnen het services aanbod van HP zijn hiervoor verschillende oplossingen:

Set up: Zorg voor een geweldige apparaat ervaring voor werknemers vanaf de eerste dag, met services voor configuratie, implementatie en vooringestalleerde PC’s

Fix: Stel IT in staat om problemen met apparaten van werknemers op afstand op te lossen en snelle reparatie of vervanging thuis, op kantoor of in het veld uit te voeren.

Protect: Minimaliseren van IT issues door malware en phishing met HP Wolf security endpoint beveiliging waar en wanneer je werkt

Optimize: Pro-actieve analytics om problemen voor te zijn met Pro-Active Analysis

Collaborate: Inzicht in gebruik en mogelijke issues bij vergaderen in een digitale omgeving zoals online videorooms of hybride vergaderingen

Renew: Herstel, hergebruik en recycling van producten

Ralph van der Baan, Services Category Manager, Northwest Europe bij HP: "Er is een duidelijke link tussen de kwaliteit van de digitale werkomgeving en werkgeluk. Als apparatuur werkt en blijft werken, of als problemen op afstand snel worden opgelost leidt tot meer enthousiasme. Dit straalt af op de organisatie. Met HP managed services en lifecycle solutions kunnen IT managers de werkplek op afstand beheren. Naar kantoor komen om een IT probleem op te lossen is eigenlijk steeds minder nodig. Samen met partners en HP experts geven we invulling aan de data gedreven werkplek optimalisatie.”

Schneider Electric BN BW start week 27 tm week 29
Comstor BN start 14 feb CIS Services Awareness