Martijn Kregting - 06 juni 2023

EU-commissaris Jourova: AI-gegenereerde content moet label krijgen

Bedrijven die generatieve AI-tools inzetten, zoals ChatGPT en Bard, moeten op deze wijze gegenereerde content zoals teksten een speciaal label geven. Zo helpen zij mee om nepnieuws te bestrijden, verwacht Vera Jourova, vice-president van de Europese Commissie.

EU-commissaris Jourova: AI-gegenereerde content moet label krijgen image

Generatieve AI-instrumenten zoals OpenAI's ChatGPT en DALL-E, en Bard van Google, hebben gezorgd voor een enorme groei van belangstelling onder consumenten voor AI. ChatGPT, mede ondersteund door Microsoft, werd zelfs de snelst groeiende consumententoepassing in de geschiedenis. Dit zette een race in gang tussen technologiebedrijven om met vergelijkbare tools te komen. Ook wqorden er steeds meer zakelijke toepassingen bedacht, zoals het uitvoeren van analyses en het maken van simpele teksten.

Tegelijkertijd groeit de bezorgdheid bij veel overheden en sommige technologiebedrijven over de negatieve impact van generatieve AI. Zo zouden cybercriminelen en zelfs kwaadwillende regeringen generatieve AI kunnen gebruiken om veel meer desinformatie dan voorheen te verspreiden. Ook zijn er zorgen over de gevaren van snelle AI-ontwikkeling voor de mensheid als geheel.

Aanpak van desinformatie

Bedrijven zoals Google, Microsoft en Meta Platforms, die zich hebben aangesloten bij de EU-praktijkcode om desinformatie aan te pakken, moeten in juli rapporteren over de veiligheidsmaatregelen die zijn genomen om gevaren zoals misbruik voor desinformatie aan te pakken, aldus Jourova volgens Reuters op een persconferentie.

"Ondertekenaars van de code die generatieve AI integreren in hun diensten zoals Bingchat voor Microsoft en Bard voor Google, moeten de nodige waarborgen inbouwen dat deze diensten niet door kwaadwillende actoren kunnen worden gebruikt om desinformatie te genereren", meent Jourova. "Partijen die diensten hebben met het potentieel om door AI gegenereerde desinformatie te verspreiden, moeten op hun beurt technologie gebruiken om dergelijke inhoud te herkennen en dit duidelijk te labelen voor gebruikers."

Jourova waarschuwde Twitter, dat vorige week aangaf zich niet langer aan de EU-praktijkcode te willen binden, meer regelgevend toezicht te verwachten. "Door zich niet meer aan de code te houden, heeft Twitter veel aandacht getrokken en zijn acties en naleving van de EU-wetgeving zullen krachtig en dringend worden onderzocht."