Floris Hulshoff Pol - 11 juni 2023

SAP wil met klanten als één team klimtocht naar cloud volbrengen

Voor bedrijven is een stap naar de cloud belangrijk als zij in de toekomst hun bedrijfscontinuïteit willen veiligstellen, is één van de kernboodschappen van SAP. Tijdens de recente EMEA-editie van SAP Sapphire 2023 legde de grote ERP- en cloudgigant klanten uit waarom de eigen oplossingen en toepassingen hiervoor onontbeerlijk zijn. Maar ook dat het zijn klanten als echte partners ziet in deze digitale ‘cloudklimtocht’ zo met SAP ceo Christian Klein (foto).

SAP wil met klanten als één team klimtocht naar cloud volbrengen image


Het op de EMEA-regio gerichte evenement SAP Sapphire 2023 in Barcelona volgde koud een week op het gelijknamige (wereldwijde) evenement in Orlando in de Verenigde Staten. Waar in die laatste editie de focus vooral op de nieuwe technologische oplossingen en toepassingen lag, ging het in de EMEA-editie vooral om de waarde hiervan voor eindklanten. Daarnaast wilde SAP ook dat de vertegenwoordigers van zijn rond de 200.000 EMEA-klanten tijdens het evenement vooral van elkaars best practices konden leren.

Digitale klimtocht

De focus van SAP ligt vanzelfsprekend op het leveren van clouddiensten die echt toegevoegde waarde brengen voor klanten in hun digitale transitie. CEO Christian Klein vergeleek dit transitietraject voor klanten als het beklimmen van een (digitale) berg. “We kunnen iedere berg veroveren door gezamenlijk, klant, IT-afdeling en SAP, als één team te functioneren. Wij brengen jullie hiervoor kennis van jullie zakelijke activiteiten en de juiste technologie om de prestaties van jullie bedrijven een boost te geven. Zodat jullie een intelligente en wendbare organisatie worden.”

De manier waarop SAP dit wil doen, is klanten voor hun transitie de beste oplossingen te bieden met de meest toegevoegde waarde. Daarnaast wil het ervoor zorgen dat innovatie of nieuwe technologie makkelijk te gebruiken is en af te nemen. Verder wil SAP ervoor zorgen dat het afnemen van deze technologie snel en op een gestandaardiseerde manier plaatsvindt.

Uiteindelijk moet dit bewerkstelligen dat alle bedrijven, ongeacht hun omvang en bedrijfssector, de toegang hebben tot dezelfde (cloudgebaseerde) technologie van SAP en daarmee hun eerder vermelde bedrijfscontinuïteit, maar ook concurrentievermogen kunnen waarborgen en verbeteren.

Portfolio

SAP biedt hiervoor in eerste instantie zijn bestaande cloudgebaseerde technologie die, onder andere niet alleen de dagelijkse werkzaamheden moet draaien, maar ook de extensies die IT-afdelingen nodig hebben voor het verbeteren van de complexiteit in hun IT-omgevingen. “Door het standaardiseren van alle aanpassingen die bedrijven in de loop der jaren in hun IT-omgevingen hebben doorgevoerd, zonder daarvoor tijdrovende upgrades te doen. Dat is belangrijk om continu in de cloud te kunnen innoveren”, zegt Klein.

Deze standaardisatie voert SAP onder meer door via zijn (alles overkoepelende) cloudgebaseerde platforms. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het SAP Business Technology Platform (BTP) dat de onderliggende technische basis voor de SAP-cloudinnovatie vormt. Maar ook de (cloud)abonnementsmodellen SAP RISE voor de (groot)zakelijke markt of de public cloudoptie voor het SAP S4/HANA-platform in het Grow with SAP-programma voor de top van het mkb-bedrijfsleven zijn hiervoor bedoeld.

AI gaat belangrijke rol spelen

In de recente aankondigingen rondom SAP-technologie ging het vanzelfsprekend over de visie waarop SAP AI in wil zetten. Een onderwerp waar tegenwoordig geen enkel IT-bedrijf meer aan ontkomt. Voor SAP is dit vooral het -tijdens Sapphire 2023 Orlando- aangekondigde SAP Business AI-portfolio dat voortbouwt op de bestaande AI-activiteiten. Meer specifiek op het gebied van generatieve AI werd hierbij vooral de samenwerking met Microsoft voor het voetlicht gebracht.

Meer samenvattend kan echter worden geconstateerd dat SAP AI doorvoert in al zijn oplossingen en toepassingen voor alle bedrijfsonderdelen. Van de HR-afdeling, via de echte dagelijkse werkzaamheden en processen, de supply chain tot aan de financiële afdeling. Maar ook in alle onderliggende processen en applicaties. Zodat klanten op deze manier kunnen profiteren van deze technologie en vooral ook slim kunnen omgaan met de hoeveelheden data die hun bedrijfsvoering met zich meebrengt. SAP weet deze goed te analyseren, te structureren en op een juiste manier beschikbaar te maken.

Samenwerking met partners

Aangezien dit een groot klantenevenement voor de EMEA-regio was, werd natuurlijk ook de samenwerking met partners centraal gesteld. Het zijn namelijk de klanten zelf die SAP als belangrijke partners ziet. Denk aan de eerder genoemde gezamenlijke ‘klimtocht.’

Vandaar dat SAP de bezoekers van het evenement vooral wilde laten delen in de ervaringen van concullega’s die met de SAP-technologie die digitale bergbeklimming naar de cloud hebben voltooid of daarmee bezig zijn.

Genoemde cases die aandacht kregen, waren onder meer de samenwerkingen met onder meer de Spaanse bank Santander, RPA-specialist UiPath, het Oostenrijkse luxebedrijf Swarovski, destilleerder Diageo en ruimtevaart startup ISAR Aerospace.

Meer in het oog sprongen voorbeelden van Versuni, het oorspronkelijke Nederlandse Philips Domestic Appliances, dat vanuit een greenfield-situatie volledig naar de een SAP-cloudomgeving overstapte, en Coca Cola-bottelaar en -distributeur Coca-Cola EuroPacific Partners (CCEP) die druk bezig is zijn transitie stapsgewijs door te voeren.

De onderlinge samenwerking waarvan klanten van SAP kunnen profiteren, vertaalt zich ook in het -al in Orlando aangekondigde- SAP Business Network for Industry. Dit is een B2B-samenwerkingsplatform voor klanten uit diverse industriële sectoren. Via dit platform kunnen zij onder meer voorbeelden en ervaringen van hun supply chains uitwisselen. Doel hiervan is dat de diverse deelnemers hiermee hun eigen supply chains verbeteren, robuuster maken en voorbereiden op de toekomst.

Inzet op duurzaamheid

Last, but not least is SAP, zo bleek tijdens het evenement flink bezig ook duurzaamheid beter bij zijn klanten op de agenda te zetten en hoe cloudoplossingen daarbij kunnen helpen. Veel aandacht ging daarbij naar de introductie van de zogenoemde ‘Green Ledger’. Dit is eigenlijk een door SAP ontworpen ‘boekhoudsysteem’ waarmee bedrijven met behulp van actuele data hun CO2-uitstoot kunnen berekenen en hun milieu-impact op een controleerbare, transparante en betrouwbare manier kunnen beheren.

Andere initiatieven op het gebied van duurzaamheid die SAP introduceert, zijn een update van zijn SAP Sustainability Footprint Management-oplossing en de introductie van de SAP Sustainability Data Exchange. Dit laatste is een marktplaats voor het veilig uitwisselen van gestandaardiseerde duurzaamheidsgegevens tussen bedrijven onderling. Deze specifieke marktplaats gaat standaard deel uitmaken van de SAP RISE- en de GROW with SAP-proposities.

Future-proof

Tijdens SAP Sapphire 2023 in Barcelona heeft SAP zijn klanten willen meegeven dat het nu het moment is om naar de cloud over te stappen en samen met de techgigant deze reis te maken. De producten en oplossingen van SAP moeten helpen zo snel mogelijk, op een verantwoorde en vooral ook gestandaardiseerde manier deze tocht te volbrengen. Uiteindelijk moet dit dan die gewenste intelligente en vooral ook ‘agile’ organisatie opleveren die ‘future-proof’ is om alle uitdagingen aan te gaan en de toegevoegde waarde van deze stap te benutten.

Door: Floris Hulshoff Pol