Floris Hulshoff Pol - 12 juli 2023

Coldplay helpt met behulp van SAP zijn fans duurzamer te worden

De Britse band Coldplay wil zijn fans tijdens de huidige Music of The Spheres World Tour helpen zo veel mogelijk hun CO2-uitstoot te beperken. Samen met SAP is hiervoor een speciale multifunctionele app ontwikkeld.

Coldplay helpt met behulp van SAP zijn fans duurzamer te worden image

De Britse band Coldplay, die binnenkort vier keer optreedt in de Amsterdam Arena, is er alles aangelegen hun huidige wereldwijde reeks van uitverkochte stadionconcerten zoveel mogelijk duurzaam en klimaatneutraal te laten verlopen.

Zelf doet de band hiervoor al het mogelijke in hun logistieke en uitvoerende processen. Denk aan meerdere concerten op een vaste locatie in landen, recyclebaar water en elektriciteit -dit laatste door bijvoorbeeld energieopwekkende publieksattracties tijdens de concerten-, tot het gebruik van biodiesel voor het vrachtwagenpark en biobrandstof voor de onvermijdelijke vliegbewegingen. ”Alle maatregelen moeten ertoe leiden dat de huidige tour tot 50 procent minder milieu-impact heeft en duurzamer is dan de vorige tour”, zei Coldplay-manager Phil Harvey tijdens een presentatie op he SAP Sapphire 2023-evenement in Barcelona.

Speciale Coldplay-app van SAP

Niet alleen de band zelf wil zich aan een mindere milieu-impact en meer duurzaamheid tijdens hun tour committeren, zij hopen ook hun grote schare fans hiervan te overtuigen. Hiervoor kruisten zich de wegen met de technologiepartner van Coldplay: SAP.

De samenwerking tussen de band en SAP heeft tot een speciale gratis app geleid waarmee fans zowel hun CO2-impact voor hun concertbezoek kunnen bekijken, als genieten van extra content van hun favoriete band.

“We zijn blij dat we samen met Coldplay deze app mochten ontwikkelen”, zegt Kerstin Verzano, Program lead bij de SAP Academy for Engineering, de ontwikkelaar van de app. “Bezoekers van de concerten kunnen met de app milieuvriendelijker manieren van reizen naar de shows ontdekken. Op zeven verschillende soorten vervoer wordt aangegeven welke CO2-impact deze heeft. De app berekent hiervoor de juiste CO2-voetafdruk. Deze impact wordt daarnaast ‘vertaald’ naar het aantal benodigde bomen dat moet worden geplant ter compensatie.”

“Ook geeft de app de Coldplay-fans suggesties hoe zij hun bedachte reismethode kunnen aanpassen om de impact te verkleinen. Bijvoorbeeld door het openbaar vervoer te nemen of autoritten te delen. Verder biedt dit gedeelte van de app beloningen in de vorm van kortingscodes voor merchandise in de online winkel van de band.”

Daarnaast biedt de app een aparte sectie met het tourschema en andere details over opkomende shows, zoals de beschikbaarheid van kaarten. Ook zijn exclusieve video’s en beelden te downloaden en te delen.

Een derde sectie geeft gebruikers inzicht in hoe Coldplay zich inzet voor duurzame doelen en die van hun geselecteerde partners. Met behulp van interactieve milieu-games krijgen fans hierover meer inzicht. Last, but not least bevat de app een onderdeel met augmented reality (AR)-functionaliteit om fans dichter in het zogenoemde ‘Coldplay Universe’ te trekken.

Inclusiviteit

Een ander aspect van de gezamenlijk ontwikkelde app is dat deze zeer inclusief is. “Met behulp van een visueel beperkte fan uit Mexico -die zelf aanbood ons te helpen- en drie SAP-medewerkers met dezelfde beperking hebben we de app nog toegankelijker gemaakt voor deze categorie fans”, vervolgt Verzano. “We hebben alle elementen in de app, zoals de knoppen en afbeeldingen, van beschrijvingen voorzien. Zodat schermleesfunctionaliteit deze kan voorlezen en gebruikers nuttige tips geven. Ook hebben we voor noodzakelijke vingerbewegingen die visueel beperkten maken op een mobiel device de onderliggende code aangepast.”

Onderliggende technologie

De Coldplay-app is gebouwd met verschillende SAP-oplossingen. “Het SAP Business Technology Platform (BTP) vormt de basis. Meer specifiek het hierop draaiende tools van SAP Cloud for Sustainable Enterprises. Deze oplossingen integreren diverse gegevens en processen voor het meten en beheren van de CO2-afdruk, het verminderen van materiaalafval en het bereiken van meer duurzaamheid in het algemeen. Hiermee berekenen we de CO2-uitstoot in de app. Dit laatste op basis van een dataset van een Britse autoriteit op dit gebied.”

“Daarnaast gebruiken we SAP Analytics Cloud waarmee het productiebedrijf van Coldplay inzicht in alle data krijgt over de CO2-footprint van ieder concert. Hiervoor sturen we per concert de relevante data door. Natuurlijk geheel geanonimiseerd en volledig in lijn met de GDPR wet- en regelgeving. Alleen zij hebben toegang tot deze data.”

Verder hebben we ook een speciaal gebouwd Content Management Systeem (CMS) geleverd waarmee het productiebedrijf de content binnen de app beheert.

Beide partijen tevreden

Beide partijen zijn flink tevreden over de samenwerking en vooral ook over de app. “Voor ons als SAP was het ontwikkelen van deze app zeer interessant en vooral ook een leuke ‘learning curve’. We hadden alleen ervaring met zakelijke B2B-applicaties, maar het maken van een op consumenten gerichte B2C-app is heel anders. Het was interessant om te zien aan welke behoeftes we moesten beantwoorden. De ‘lessons-learned’ nemen we mee in andere projecten. Daarnaast blijven we met Coldplay werken aan het verbeteren van de app”, concludeert Kerstin Verzano van SAP Academy for Learning.

Ook Coldplay en zijn productiebedrijf waren zeer tevreden. “De app speelt een belangrijke rol in het verwezenlijken van onze visie om onze tours zo klimaatneutraal mogelijk te laten verlopen, maar ook duurzaamheid voor onze fans centraal te stellen. We zijn daarom trots op onze samenwerking met SAP”, geeft frontman Chris Martin in een persbericht aan.

Manager Phil Harvey voegde hieraan nog toe dat de band de nu ontwikkelde app zeker nog verder wil ontwikkelen. ”Wat we met de app gaan doen, mag ik nog niet precies zeggen, maar wat ik wel kan aangeven is dat de band de app voor meer creatieve doeleinden wil gaan gebruiken.”

“Het is gewoon een mooi ‘two-way’-platform. Aan de ene kant voor onze meest enthousiaste fans, de fans die naar onze concerten komen, en aan de andere kant voor onszelf. Hiermee kunnen we fantastische dingen maken en tegelijkertijd deze zeer interessante data verkrijgen”, besluit de Coldplay-manager.

Door: Floris Hulshoff Pol