Johan van Leeuwen - 28 juni 2023

AI-onderzoek Gcore, Digital Realty en ai.nl toont aan: grote verschillen bij bedrijven

Tijdens een speciale bijeenkomst maakten Gcore, Digital Realty en ai.nl donderdag de resultaten bekend van een onderzoek over kunstmatige intelligentie (AI) bij bedrijven. Dat lieten ze uitvoeren onder 300 Nederlandse beslissers. Daaruit bleek onder meer dat veel organisaties het gevoel hebben dat ze achter lopen.

AI-onderzoek Gcore, Digital Realty en ai.nl toont aan: grote verschillen bij bedrijven image

In het AMS17-datacenter van Digital Realty luisterde een groep van ongeveer 25 deskundigen naar de resultaten van het onderzoek, die bekend werden gemaakt door Andrew White van Sapio Research, dat het onderzoek in opdracht van Gcore, Digital Realty en ai.nl uitvoerde. Niet geheel verrassend kwam de potentie van AI duidelijk naar voren in de resultaten. Van de bedrijven heeft 39 procent geïnvesteerd in AI en 61 procent zegt dat te gaan doen. Geen enkel bedrijf gaf als antwoord dat het dat niet van plan is. Uit meerdere antwoorden bleek dat de AI-gebieden robotics en spraakherkenning het meest gebruikt en ook het meest veelbelovend zijn. Richting de toekomst verwachten de beslissers dat AI vooral nut heeft bij het trainen van medewerkers en het uitvoeren van administratieve taken.

De respondenten noemden ook veel verschillende uitdagingen. Het integreren met bestaande systemen en het gebrek aan AI-talent kwamen daarbij het vaakst als antwoord naar voren. Verder bleek onder meer dat 42 procent van de bedrijven het idee heeft achterop te lopen op het gebied van AI, terwijl slechts 21 procent denkt een voorsprong te hebben. “Bedrijven hebben vaak het gevoel dat anderen veel verder zijn, maar in de praktijk is dat gat minder groot dan ze vaak denken”, zei White.

Volwassenheid loopt uiteen

We spraken na afloop van het event met Enrico de Boer, Director Sales & Marketing bij Digital Realty. De uitkomsten van het onderzoek verrasten hem niet. “Het onderwerp AI krijgt de laatste tijd heel veel aandacht, maar de volwassenheid bij bedrijven loopt sterk uiteen. Sommigen hebben er ergens iets over gehoord, anderen zijn aan het uitproberen en een derde groep heeft het onderdeel gemaakt van de bedrijfsvoering en is al bezig met opschalen. Het onderzoek toont dat mooi aan. Ook de uitdagingen die werden aangegeven waren heel herkenbaar. Het vinden van een goede service provider en de juiste locatie horen ook in dat rijtje. Daar kunnen wij bij helpen.”

Het is belangrijk dat er onderzoek is gedaan, vindt hij. “Dat is nog niet zo vaak op deze manier gebeurd, dus het is goed dat we nu een beeld hebben. Het is daarnaast ook een mooie kapstok om het gesprek aan te gaan met bedrijven.”

Presentaties

Na het bekendmaken van de resultaten was er tijd voor meerdere diepgaande presentaties, vooral over de technische kant van AI. Dat begon met Tim Santos van Graphcore, een in AI gespecialiseerde leverancier van halfgeleiders. Hij vertelde vooral over het nut van IPU’s (Intelligence Processing Units), die specifiek zijn ontworpen om te voldoen aan de intensieve vereisten van AI-toepassingen. Hij vergeleek IPU’s met traditionele CPU’s en GPU’s. Ook gaf hij zijn visie op de toekomst van generatieve AI, bijvoorbeeld als het om het creëren van beeld gaat.

Dat was een mooie voorzet voor de presentatie van Anouk Dutrée, product-owner bij UbiOps. Dat bedrijf biedt een platform om waarde te kunnen halen uit data science-modellen. Ze ging met name in op de ‘bumpy road’ in het traject vanaf het schrijven van een data science code tot het uiteindelijke realiseren van waarde voor de business. De uitdagingen zitten onder meer aan de compute-kant. Ze vertelde over het belang van hardware en de juiste keuzes daarvoor, waarbij ook nu de verschillende soorten processing units aan bod kwamen. Wat de beste keuze is hangt volgens haar sterk af van de precieze behoeftes en eisen die je hebt, bijvoorbeeld als het om snelheid gaat.

Matthias Jaeger, Business Development Manager voor de DACH-regio van cloud- en edge-leverancier Gcore, vertelde onder meer over de geschiedenis en de groei van het bedrijf, dat begon in de gaming-industrie. Sinds 2019 werkt Gcore samen met Digital Realty, toen nog Interxion. Jaeger kreeg de lachers op zijn hand door AI te vergelijken met een broodje hamburger, waarbij Gcore de burger is en Digital Realty het onderste broodje.

Tot slot sprak Dan Leszkowicz, Head of Sales & Alliances van Pienso, de zaal vanaf het scherm toe. Het Amerikaanse Pienso biedt de bouwblokken voor generatieve AI, met name als het om Large Language Models (LLM) gaat. Hoewel die laatste term bij het grote publiek en ook bij veel bedrijven niet heel bekend is, kent iedereen het bekendste voorbeeld van een LLM: ChatGPT. Pienso krijgt de laatste tijd veel vragen van bedrijven die een eigen LLM willen. Leszkowicz legde uit hoe dat tot stand kan komen, wat de voordelen van zo’n model op maat zijn en hoe Pienso omgaat met onder meer dataprivacy.

Mooie diversiteit

De aanwezigen luisterden aandachtig naar presentaties en stelden volop vragen. De dag werd afgesloten met een rondleiding door het datacenter en een borrel. De Boer keek terug op een geslaagde dag. “Ik was heel blij met de diversiteit van de aanwezige partijen. Er waren eindgebruikers zoals Floris Hoogenboom, die de AI-transformatie op luchthaven Schiphol leidt. Daarnaast zaten er mensen aan tafel die verschillende belangrijke onderdelen van AI-projecten voor hun rekening nemen. Er is veel expertise uitgewisseld en er zijn ervaringen gedeeld. Dat was vooraf ook de doelstelling, dus we kijken heel tevreden terug.”

“Kunstmatige intelligentie is een heel mooi hulpmiddel om meer inzicht in data te krijgen, waardoor je kwaliteitsslagen kunt maken of nieuwe businessmodellen kunt creëren”, geeft De Boer aan. Hij heeft een belangrijke tip voor bedrijven die met AI aan de slag willen gaan. “De locatie waar de data staat is cruciaal. Neem dat mee in de besluitvorming. Connectiviteit is belangrijk en er komen daarnaast ook steeds meer spelregels rondom datasoevereiniteit. Wij kunnen als datacenterplatform al vanaf het eerste moment meedenken over de juiste keuzes.”

Door: Johan van Leeuwen