Wouter Hoeffnagel - 18 juli 2023

Belastingdienst start pilot op Mastodon

De Belastingdienst is naast Twitter, Facebook en Instagram voortaan ook te volgen op het socialmedia-platform Mastodon. De overheidsdienst start een pilot op het platform, met een duur van zes maanden. De dienst is hierbij actief op een eigen rijksoverheid-server in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en ICTU.

Belastingdienst start pilot op Mastodon image

Er zijn veel ontwikkelingen gaande in het socialmedia-landschap, zo ziet ook afdelingshoofd Social media en Webcare van de Belastingdienst Maarten Bouw: “Na de overname van Twitter door Elon Musk is een aanzienlijke groep gebruikers zich gaan beraden op een alternatief socialmedia-platform. De Belastingdienst wil zijn waar de doelgroep is en ziet Mastodon als een interessant, kansrijk socialmedia-netwerk om met burgers en ondernemers te communiceren.”

Toekomstbestendig op social media

Naast de actuele ontwikkelingen, zijn er nog een aantal redenen dat de dienst deze zomer met de pilot start. Met het hosten van een eigen online sociaal netwerk voor overheden op de Mastodon-server, wordt de Belastingdienst minder afhankelijk van commerciële big tech platforms. Dit is belangrijk vanwege privacy en veiligheid; zo komen gegevens niet in handen van een buitenlandse, commerciële partij.

Bovendien blijkt uit onderzoek waar de Belastingdienst aan heeft bijgedragen, dat burgers en ondernemers een grote behoefte hebben aan persoonlijke digitale dienstverlening. Mastodon biedt de mogelijkheid om op een eenvoudige en laagdrempelige manier te communiceren met burgers en ondernemers. Het webcareteam gaat burgers en ondernemers verder helpen met hun belastingvragen en bieden een duidelijk handelingsperspectief. Hiermee wil de dienst zoveel mogelijk aansluiten bij de behoefte aan persoonlijke dienstverlening.

Pilot

De pilot loopt voor een periode van zes maanden. De belangrijkste doelen van de pilot zijn om ervaring op te doen met Mastodon en aan te sluiten op de gebruiken van het platform. De dienst kiest bewust voor Mastodon, onder andere omdat er geen sprake is van algoritmes en advertenties. Daarnaast heerst een positieve sfeer op het platform en onder gebruikers. Dat laatste merkt ook Maarten Bouw: “We hebben na één dag 850 volgers en in totaal reageerden zo’n 350 gebruikers positief op onze aanwezigheid op Mastodon met een reactie, like of door onze introductie-post te delen.”

Gedurende de pilot toetst het webcareteam bij gebruikers of aanwezigheid van de Belastingdienst op Mastodon goed wordt ontvangen. En dus eventueel potentie biedt om verder te gaan op het platform. “Of we na een halfjaar verdergaan op Mastodon, bepalen we door het sentiment van onze interacties met gebruikers te meten”, aldus Maarten Bouw.

De Belastingdienst blijft bereikbaar via Instagram, Facebook en Twitter.

Gartner BN tm 12-11-2025 - 3