Martijn Kregting - 21 september 2023

Studenten bouwen virtueel stadsdeel in Minecraft

200 studenten van hogeschool Windesheim Flevoland werken de komende tijd in teams aan het in Minecraft bouwen van het nog te realiseren Almeerse stadsdeel Pampus. De kick-off werd gegeven door Justin Edwards, Director of Learning Programmes van Microsoft.

Studenten bouwen virtueel stadsdeel in Minecraft image

Almere is de tweede stad na London die start met een Minecraft challenge voor de realisatie van een nieuwsbouwopgave. Het winnende studententeam mag haar concept van 7 – 9 november presenteren in het Holland paviljoen tijdens de Smartcity Expo World Congres in Barcelona.

Maatschappelijke vraagstukken

De komende anderhalf jaar biedt Almere enkele honderden jongeren tussen de 8 en 21 jaar manier de kans om zelf op de stoel van de architect te zitten en mee te denken over grote maatschappelijke vraagstukken. Basisschoolleerlingen en studenten bouwen op hun eigen niveau aan een virtueel Almere Pampus. Dit als plek waar zij in de toekomst zelf willen wonen. Ze bouwen het stadsdeel met een speciale versie van Minecraft Education Edition.

“We dagen leerlingen tot 21 jaar uit om met oplossingen te komen voor vraagstukken op het gebied van duurzaam, energiezuinig en inclusief bouwen”, stelt Wethouder Maaike Veeningen van Almere (Economische ontwikkeling, hoger onderwijs). “Op deze manier leren zij bijvoorbeeld over het gebruik van Artificial Intelligence (AI), Virtual Reality (VR) en robotisering bij het ontwikkelen van een nieuw stadsdeel. Zo betrekken we onze toekomstige inwoners bij het bouwen aan de ideale stad van de toekomst.”

Het toekomstige Almere Pampus wordt in het zuidwesten van Almere gebouwd, met ruim 30.000 woningen en 16.000 arbeidsplaatsen. “Deze leerlingen zijn misschien de toekomstige bewoners van Pampus Project”, vertelt directeur Almere Pampus en senior stedenbouwkundige bij de gemeente Almere Paola Huijding over de Minecraft Challenge. “Hiermee bouwen we aan woon- en werkplekken omringd door water en groen. Het is daarom zo mooi dat juist de toekomstige generatie nu meedenkt over hun leefomgeving.”

Digitaal vaardig

De gebruikte speciale editie van Minecraft is ontwikkeld door Iamprogrez. Het gebruik ervan moet op een speelse en laagdrempelige manier bijdragen aan een digitaal vaardige samenleving. Scholieren moeten zo inzicht krijgen in de banen van de toekomst. Ook kunnen zij in een buddysysteem ouderen meenemen in hun digitale kennis en vaardigheden.

De leerlingen kunnen alleen of in teams werken aan de challenge en krijgen hiervoor een digital skills-certificaat. Na de ontwerpfase, kunnen zij hun toekomstige visie op Pampus uploaden op de website van de Green Innovation Hub (GIH). Een groep experts kiest de winnaar, aldus Danny Frietman, Projectdirecteur van de GIH: “De winnende uitkomsten van de Minecraft Challenge vormen de basis voor ons om start-ups en scale-ups uit te dagen om de concepten van de scholieren daadwerkelijk in de praktijk te brengen.”

Datacollectief BW 13-05-2024 tm 03-06-2024 BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024
CompTIA Community Benelux BN 7-31 mei