Witold Kepinski - 26 november 2023

Salesforce: Eerste Cyber Week inzichten

Op basis van de door Salesforce gedreven e-commerce gegevens van webwinkels waarop meer dan 1,5 miljard consumenten wereldwijd hun aankopen doen, is gekeken naar de online omzetten, kortingspercentages en andere data rondom Cyber Week. Hier komen al een aantal inzichten uit naar voren:

Salesforce: Eerste Cyber Week inzichten image

Salesforce voorspelt dat het wereldwijde kortingspercentage tijdens Cyber Week zal oplopen tot 29 procent. Nederlandse kortingen zijn flink toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Van 24 naar 28 procent.

Tijdens Cyber Week groeit de omzet in Nederland tot nu toe met ruim 5 procent, terwijl er een lichte daling (-2%) te zien is het in het aantal transacties.

Consumenten zijn al begin oktober begonnen met het zoeken naar cadeaus, waardoor het digitale verkeer wereldwijd met vijf procent steeg ten opzichte van vorig jaar. Zij deden veel research, maar deden nog geen concrete aankopen, oftewel de consument blijft voorzichtig. Als gevolg daarvan zijn de daadwerkelijke verkopen gedaald, terwijl het aantal bekeken producten is gestegen. Salesforce verwacht dat de verkopen vandaag tijdens Black Friday en gedurende het weekend oplopen, en uiteindelijk resulteren in meer dan een kwart van alle cadeau-aankopen voor de feestdagen.
Salesforce gegevens laten zien dat het winkelen tijdens de feestdagen gedurende de Cyber Week in een stroomversnelling raakt, met toenemend online verkeer en stijgende verkopen. Zoals we al voorspelden, zijn consumenten klaar om te kopen nu retailers met aantrekkelijke kortingen komen.

Consumenten houden controle over hun budget en zijn op zoek naar waar voor hun geld als ze winkelen voor de feestdagen. Dit is dan ook het moment voor retailers om alles uit de kast te halen qua promoties, kortingen, beloningen voor loyaliteit, financierinsopties en gepersonaliseerde aanbiedingen om kopers aan te sporen.
Consumenten worden nog steeds geconfronteerd met hoge prijzen, aangezien de gemiddelde verkoopprijzen deze Cyber Week tot nu toe wereldwijd met 7% gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar. Hogere prijzen blijven de online bestelvolumes drukken omdat consumenten zich aan hun budget proberen te houden.
Bijna 80% van alle online winkelaankopen wereldwijd en in de VS zullen vandaag de dag naar verwachting plaatsvinden via mobiele apparaten.

Sociale media waren wereldwijd goed voor 10% van het online verkeer - een stijging van 6% t.o.v. vorig jaar omdat consumenten dit kanaal gebruiken voor cadeau-inspiratie. Consumenten die via hun telefoon op sociale links klikten, bekeken 21% meer producten tijdens hun online sessie in vergelijking met de gemiddelde mobiele shopper.
Thanksgiving zag in de US de online uitgaven stijgen met 1% tot $7,5 miljard; wereldwijd stegen de online uitgaven met 1% tot $31,7 miljard. In Europa stegen de online Thanksgiving-verkopen met 3% ten opzichte van de vorige Thanksgiving.

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei