Witold Kepinski - 21 januari 2024

Salesforce biedt retail nieuwe AI innovaties

Salesforce heeft op NRF 2024 nieuwe data en AI features aangekondigd, die de ervaringen van verkopers en shoppers verbeteren. Met generatieve AI, ingebouwd in de Commerce Cloud en Marketing Cloud, kunnen merchandisers en marketeers in retail gebruikmaken van generatieve AI-tools met realtime inzicht in klantgedrag en -voorkeuren.

Salesforce biedt retail nieuwe AI innovaties image

Zo kunnen zij elk contactmoment met de klant optimaliseren en de klantloyaliteit vergroten, de omzet verhogen en de productiviteit optimaliseren. 

Het Einstein 1 platform, waardoor alle retail- en shopper data toegankelijk is en dat geïntegreerd is met Large Language Models (LLM’s), vormt de basis van deze innovaties.

 Uit data van Salesforce blijkt dat 97% van de commerciële organisaties AI gebruikt of het gebruik ervan evalueert en 53% van de marketeers denkt dat generatieve AI een gamechanger is. Van de wereldwijde retailers die AI al hebben geïmplementeerd, ziet 83% een verbetering in de operationele efficiëntie. 63% zegt dat betrouwbare klantdata belangrijk zijn voor een succesvol gebruik van generatieve AI op het werk.

"Consumenten verwachten dat elke interactie met een retailmerk soepel verloopt en inspeelt op hun persoonlijke voorkeuren," zegt Michiel Hustinx (foto), General Manager van Salesforce in Nederland. “Daarvoor hebben retailers een oplossing nodig, die al die klantgegevens en -voorkeuren samenbrengt in één vertrouwd platform, en waarvan artificial intelligence een integraal onderdeel is om die persoonlijke retailervaringen te creëren."