Wouter Hoeffnagel - 08 maart 2024

Gartner: Groeiende rol van software en elektrificatie in EV's zorgt voor uitdagingen

Autofabrikanten staan in 2024 voor nieuwe uitdagingen veroorzaakt door onder meer de toenemende rol van software en elektrificatie in voertuigen. Een nieuwe fase voor elektrische voertuigen (EV's) breekt aan, stelt marktonderzoeker Gartner.

Gartner: Groeiende rol van software en elektrificatie in EV's zorgt voor uitdagingen image

"Nieuwe gevestigde OEM's willen de status quo in de automobielsector grondig herdefiniëren", zegt Pedro Pacheco, Vice President of Research bij Gartner. "Ze brachten nieuwe innovaties die de productiekosten vereenvoudigen zoals gecentraliseerde voertuigarchitectuur of de introductie van gigacastings die de productiekosten en assemblagetijd helpen verlagen, iets wat oudere autofabrikanten niet konden overnemen om te overleven."

Productiekosten dalen

Gartner voorspelt dat de volgende generatie batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) in 2027 gemiddeld goedkoper zullen zijn om te produceren dan een vergelijkbare verbrandingsmotor (ICE). Terwijl OEM's hun productieactiviteiten steeds verder transformeren in combinatie met productontwerp, dalen de BEV-productiekosten de komende jaren aanzienlijk sneller dan de batterijkosten.

"Dit betekent dat BEV's veel sneller het ICE-kostenniveau zullen bereiken dan aanvankelijk verwacht, maar tegelijkertijd zullen sommige reparaties van BEV's aanzienlijk duurder worden", licht Pacheco toe.

Nieuwe technologie verhoogt reparatiekosten

Gartner voorspelt dat tegen 2027 de gemiddelde kosten voor de reparatie de carrosserie en accu van een EV na een ernstige ongeval met 30% zullen stijgen. Als gevolg hiervan kunnen voertuigen die een aanrijding ondergaan gevoeliger zijn voor een totale afschrijving, omdat de reparatie meer kan kosten dan de restwaarde. Op dezelfde manier kunnen duurdere crashreparaties leiden tot hogere verzekeringspremies of zelfs de weigering van verzekeringsmaatschappijen om bepaalde automodellen te dekken.

Gartner stelt dat de snelle verlaging van de BEV-productiekosten geen hogere reparatiekosten tot gevolg mag hebben, aangezien dit op de lange termijn tot terugslag bij de consument kan leiden. Nieuwe manieren om een ​​BEV te produceren mogen alleen worden ingezet in combinatie met processen om lage reparatiekosten te garanderen.

Consolidatie van EV-startups

"Met de waargenomen belofte van gemakkelijke winst hebben veel startups zich in de EV-ruimte verzameld - van autofabrikanten tot EV Charging - en sommige zijn nog steeds sterk afhankelijk van externe financiering. Dit maakt ze bijzonder kwetsbaar voor marktuitdagingen", aldus Pacheco. “Bovendien worden EV-gerelateerde stimuleringsmaatregelen in verschillende landen geleidelijk afgebouwd, wat de markt uitdagender maakt voor gevestigde exploitanten.”

Gartner voorspelt dat in 2027 15% van de EV-bedrijven die sinds het afgelopen decennium zijn opgericht, overgenomen of failliet zijn. “Dit betekent niet dat de EV-sector afbrokkelt. Het gaat eenvoudigweg een nieuwe fase in waarin bedrijven met de beste producten en diensten de resterende winnen”, aldus Pacheco.

EV's vergroten in 2024 opnieuw de marktpenetratie. Gartner schat dat in 2024 in totaal 18,4 EV's worden geleverd, terwijl dit aantal in 2025 stijgt tot 20,6 miljoen. We evolueren daarbij volgens de marktonderzoeker van 'gold rush' naar 'survival of the fittest'. Dit betekent in de praktijk dat het succes van bedrijven op dit gebied nu sterk afhankelijk is van hun vermogen om te reageren op de behoeften van vroege mainstream EV-gebruikers.

Meer informatie is beschikbaar in ‘Top Automotive Trends for 2024’.

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei