Martijn Kregting - 08 maart 2024

Voor Havenbedrijf Rotterdam is digitalisering een no brainer

Voor het Havenbedrijf Rotterdam is digitalisering niets nieuws. De overheids-NV zet al ruim 15 jaar in op digitalisering om zijn twee hoofdtaken - die van Havenmeester en die van Grondbeheerder – ook in de toekomst goed uit te blijven voeren. “Alleen zo kunnen we een efficiënte, duurzame en veilige haven realiseren”, stelde Claudia de Andrade - de Wit, Director Digital & IT Havenbedrijf Rotterdam, onlangs in gesprek met Dutch IT Leaders.

Voor Havenbedrijf Rotterdam is digitalisering een no brainer image

“Zo realiseerden we 14 jaar geleden samen met onze haven-gemeenschap het port community-systeem Portbase”, geeft De Andrade de Wit als voorbeeld. “Daarin wisselen we publiek privaat en privaat-privaat data uit om de logistieke processen zo efficiënt mogelijk te beheren, te verbeteren en te vernieuwen.”

Deze deelneming is niet op winst gericht, maar op het faciliteren van het logistieke ecosysteem. Aan de publieke kant gaat het onder meer om douane-informatie of informatie van de havenmeester. We werken hierin samen met Port of Amsterdam, voor 25 procent eigenaar van Portbase.”

Belang van data

Ook voor de taak als grondbeheerder is data van steeds meer belang, merkt De Andrade - de Wit. Het Havenbedrijf verhuurt namelijk grond en bouwt infrastructuur zoals kades en wegen, onderhoudt vaarwegen. Het is enorm belangrijk om deze data over ruimte, infrastructuur en transport te delen met alle relevante partijen in de haven.

“Dat is wel een flinke verandering, want we gebruikten deze data voorheen vooral voor onze eigen processen. Maar als we delen wanneer we ergens gaan baggeren, kan dat voor andere partijen relevant zijn. Bijvoorbeeld zodat ze weten dat ze op die plek geen schip moeten laten aanleggen. Zo kan iedereen in de haven van onze data profiteren.”

Groeiende samenwerking

Samenwerking tussen het Havenbedrijf en de havengemeenschap vindt niet alleen plaats op het gebied van data. Ook op het gebied van cybersecurity zie je groeiende samenwerking. Zo is FERM een samenwerkingsverband van bedrijven en overheidsorganisaties in het havengebied om de cyberweerbaarheid op een hoger niveau te krijgen. Het ontstond na de malware-aanval in 2017 met NotPetya op terminalbedrijf APM, onderdeel van Maersk.

Claudia de Andrade - de Wit

Claudia de Andrade - de Wit: "Digitaal is niet alleen een onderwerp van mij, maar van al mijn collega's."

“Verder zie je meer samenwerking op het gebied van gezamenlijk identity en access management in het hele havengebied”, vult De Andrade – de Wit aan. “In al deze gevallen gaat het meer over generieke infrastructuur en thema’s; niet over zaken zoals allemaal hetzelfde terminal operating system afnemen.”

Digitale ambities en uitdagingen

Zowel de digitale ambities als uitdagingen worden op bestuursniveau heel serieus genomen, vertelt De Andrade - de Wit. “Inmiddels ben ik als CIO lid van de directie. Ook werken aan we een strategie waar digitaal integraal onderdeel van uitmaakt. Daarin hebben we als bedrijf echt stappen gezet. Zo is digitaal niet meer alleen een onderwerp van mij, maar van al mijn collega’s. Natuurlijk blijf ik er ook verantwoordelijk voor dat alles draait. Dat faciliterende blijft belangrijk. Maar digitalisering wordt steeds meer onderdeel van onze stappen op gebieden zoals meer efficiency, meer duurzaamheid, meer veiligheid.”

Over Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam beheert, exploiteert en ontwikkelt het Rotterdamse haven- en industriegebied en is verantwoordelijk voor het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart. Het Havenbedrijf heeft een omzet van circa 825 miljoen euro en 1.300 medewerkers in uiteenlopende functies op commercieel, nautisch en infrastructureel gebied. Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).

Het interview met Claudia de Andrade - de Wit gemist? Lees het hier terug.