Belgische consumentenorganisatie: LinkedIn traint eigen AI-model met content van gebruikers
De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop dient een klacht in bij de Belgische privacytoezichthouder tegen LinkedIn, onderdeel van Microsoft. Het social media-netwerk werkt aan een eigen AI-model, dat het zou trainen met content van gebruikers. Het gaat daarbij naar verluid niet alleen om publieke posts, maar ook om privéberichten.
Testaankoop wijst op een wijziging van het privacybeleid van LinkedIn, dat op 26 maart is doorgevoerd. Het platform zou sindsdien je zoekopdrachten, foto's, posts en privéberichten gebruiken om een AI-model te trainen. De consumentenorganisatie is onder meer kritisch dat LinkedIn dit niet breder deelt en stelt dat het platform de informatie bewust verbergt.
'Werkwijze is illegaal'
Het bestempelt de werkwijze van LinkedIn als illegaal. Zo vereist van de Europese GDPR dat bedrijven die de manier waarop ze persoonlijke informatie verwerken wijzigen, dit duidelijk moeten communiceren met gebruikers. Ook wijst Testaankoop erop dat gebruikers die niet willen dat hun gegevens worden verwerkt, alleen hun account kunnen verwijderen.
Het hoofdkantoor van LinkedIn is overigens gevestigd in Ierland, wat betekent dat de Ierse Data Protection Commission zich over de zaak moet buigen.