Adyen ziet omzetgroei in eerste kwartaal 2025, Unified Commerce sterkste stijger
Adyen heeft in het eerste kwartaal van 2025 een netto-omzet behaald van 534,7 miljoen euro, een stijging van 22% ten opzichte van het voorgaande jaar (21% op basis van constante wisselkoersen). Deze groei is voornamelijk te danken aan een groter marktaandeel bij bestaande klanten en werd breed gedragen door Europa en Noord-Amerika.

Vooral het segment Unified Commerce liet sterke resultaten zien, met een netto-omzetgroei van 31% jaar-op-jaar. Deze groei werd gestimuleerd door een steeds diverser klantenbestand in verschillende sectoren.
De totale verwerkte transactiewaarde kwam uit op 314,8 miljard euro, een stijging van 6% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Zonder de invloed van een eerder genoemde grote klant, zou de groei van de verwerkte transactiewaarde 25% zijn geweest. De invloed van deze klant op de netto-omzet blijft beperkt.
Verdere details uit de Q1 2025 update:
- De netto-omzet uit digitale kanalen steeg met 13% tot €320,4 miljoen, met name door de goede prestaties in de content- en abonnementssector.
- De verwerkte transactiewaarde in het digitale segment daalde met 8% ten opzichte van vorig jaar, als gevolg van de impact van een grote klant. Zonder deze klant was er echter een groei van 20% in de verwerkte transactiewaarde.
- De omzet uit Unified Commerce steeg met 31% tot €158,8 miljoen, waarbij de horeca en de voedingsindustrie de snelst groeiende segmenten waren.
- Het aantal klanten dat Unified Commerce in meerdere regio's gebruikt steeg aanzienlijk (77% YoY), evenals het aantal klanten dat Unified Commerce op grote schaal gebruikt (101% YoY).
- Het aantal Unified Commerce-terminals steeg met 89.000 tot een totaal van 368.000.
- De netto-omzet uit Platforms steeg met 63% tot €55,5 miljoen, wat de sterke groei in het SaaS-segment en de toenemende populariteit van Adyen's embedded financiële producten weerspiegelt.
- Het aantal platformklanten dat meer dan €1 miljard per jaar verwerkt, is toegenomen van 19 naar 30.
Adyen handhaaft de financiële doelstellingen voor de middellange termijn, ondanks de aanhoudende macro-economische onzekerheid.